Als nomadenstam onderweg van A naar B

.
.
.
We leven in een wereld waarin door de eeuwen heen onze levensomstandigheden enorm zijn veranderd. Toch zijn de zelfde zaken nog steeds van belang.

Stephen Covey vatte dit mooi samen met: “To live, love, learn and leave a legacy”.

Om onze samenleving te beschrijven gebruik ik graag het beeld van een nomadenstam.

Als ik denk aan oude nomadenstammen, denk ik aan mensen die voortdurend onderweg waren. Dagelijks werden de taken verdeeld, waarbij steeds gekeken werd wie op dat moment wat kon doen. Langzaam ontstonden er patronen en werden mensen genoemd naar wat ze dagelijks deden. Diegene die steeds zong werd zanger. Iemand die het vuur maakte werd vuurmaker.

De vuurmaker die geen vuur meer kon maken werd geen ex-vuurmaker met sollicitatie plicht om zo snel mogelijk een nieuwe baan te vinden.
Het was veel eenvoudiger om direct op een andere manier een bijdrage te kunnen leveren zonder allerlei contractuele verplichtingen aan te gaan.
Om als stam te kunnen overleven was het van belang dat de taken dagelijks opnieuw werden verdeeld.

Dat laatste beeld past niet meer in onze moderne samenleving.
Door alle regels die we hebben bedacht en afspraken die we hebben gemaakt, is het niet meer vanzelfsprekend om het werk dat er is te verdelen.

We zijn het verleerd om dagelijks te kijken waar hulp nodig is.
Als ik even niet in staat ben om het werk te doen waar ik voor ben ingehuurd staat mijn fietsenmaker op de hoek vreemd te kijken als ik bij hem binnenloop en aanbied hem te helpen omdat hij het nu zo druk heeft.

Zo lang het goed gaat met een samenleving is het niet zo erg dat onze gecreëerde werkelijkheid niet meer klopt met het echte leven. Pas als zaken langzaam vast lopen is het handig om opnieuw na te denken of we het niet anders kunnen zien en anders kunnen organiseren.

Ik pleit voor een samenleving waarin we opnieuw dagelijks nadenken over wie welke bijdrage kan leveren. Een samenleving waarin we elkaar aanspreken op wat we willen en kunnen, en we gezamenlijk doen wat direct nodig is.

Graag wil ik meebouwen aan een samenleving die leeft als een nomadenstam, onderweg van A naar B.
.
.
.

..
.
.
.
.
.
.

Geef een reactie

