Geef ronddwalende gedachten een plek!

Een mens verwerkt zo’n 120.000 indrukken per dag. Onze ogen, oren en andere zintuigen nemen dingen waar en sturen een enorme stroom informatie naar onze hersenen. Bij de indrukken die we op een dag verwerken, ontstaan ook gedachten. Dat kunnen oppervlakkige gedachten zijn zoals ‘wat fluiten de vogeltjes vandaag vrolijk’. Andere indrukken komen dieper binnen zoals beelden op tv die indringende gedachten kunnen veroorzaken’

Herken je dat? Gedachten die alsmaar plotseling de kop op steken. Gedachten die voortdurend in je hoofd ronddwalen.
Dingen die je nog moet doen. Dingen die je bent vergeten. Dingen die je deed waar je nu spijt van hebt.

In zijn boek ‘Het gedachtenkastje, leef gelukkig en succesvol met een opgeruimde gedachtenwereld’. beschrijft Olaf Hoenson kort en bondig hoe je jouw gedachtenwereld beter kunt ordenen en hoe je jouw ronddwalende gedachten een passende plek kunt geven.

De verschillende gedachten die bij je opkomen roepen gevoelens bij je op. Door je je bewust te worden van jouw gedachten en door hier actief mee om te gaan kun je deze gedachten een plek geven en kun je meer grip krijgen op de gevoelens die deze gedachten bij je opwekken.
Je kunt je daardoor beter blijven concentreren op de dingen waar je op dit moment mee bezig bent.

Om je hierbij te helpen kun je jezelf steeds de volgende drie vragen stellen:

1. Wat doe ik?
2. Waar denk ik aan?
3. Welke gedachten helpen mij niet en kan ik nu beter ‘opruimen’?

Olaf heeft de effectieve techniek van visualisatie gebruikt om gedachten hun juiste plek te geven. Je maakt hierbij gebruik van je verbeelding door als het ware in je hoofd je eigen ‘gedachtenkast’ te maken.

Al doende leer je je steeds bewuster te worden van helpende en niet helpende gedachten. Deze niet helpende gedachten plaats je in één van de laden van jou virtuele ‘gedachtenkast’. Hierdoor stopt het ronddwalen van deze gedachten en krijgen ze zo hun eigen plek. Er ontstaat zo meer rust en ruimte.

Als het je niet lukt de niet helpende gedachten op deze manier een plek te geven kun je jezelf natuurlijk ook aanleren ronddwalende gedachten op een andere manier los te laten. Bijvoorbeeld door mindfulness, schrijven of tekenen.

Heb jij last van ronddwalende gedachten?
Hoe ga jij hier mee om?
.
.
.

..

.
.
.
.
.
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s