Welke verandertaal gebruik jij?

.
.
.
In het boek “Motiverende gespreksvoering in de gezondheidszorg”, van Stephen Rollnick, William Miller en Christopher Butler komen onderstaande zes soorten van verandertaal aan bod.

Verlangen: 

Uitspraken over de wens te veranderen:
“Ik wil…”
“Ik zou graag…”
“Mijn wens is…”

Vermogen: 

Uitspraken over bekwaamheid:
“Ik zou kunnen…”
“Ik kan…”
“Misschien zou het me lukken om…”

Redenen: 

Specifieke argumenten voor verandering:
“Waarschijnlijk zou ik me beter voelen als…”
“Ik heb meer energie nodig om met mijn kinderen te spelen”

Behoefte: 

Uitspraken over de plicht tot veranderen:
“Ik zou moeten…”
“Ik moet wel…”
“Ik kan niet anders dan…”

Vastbeslotenheid: 

Uitspraken over de aannemelijkheid van de verandering:
“Ik ga…”
“Ik zal…”
“Het is mijn bedoeling om…”

Stappen zetten: 

Uitspraken over acties die zijn ondernomen:
“Toen ging ik naar buiten en…”
“Deze week ben ik begonnen met…”

Door je steeds meer bewust te worden van de verandertaal die jij gebruikt, krijg je zicht op waar je nu staat in het proces van verandering en wat er op dit moment voor jou nodig is.
.
.
.

..
.
.
.
.
.
.

Geef een reactie

