Hoe maak je jouw ‘mission statement’?

.
.
.
In onderstaande vijf stappen maak je een mission statement

Stap 1: Onderzoek successen uit jouw verleden.
Neem de tijd voor het onderzoeken van vier of vijf voorbeelden waarin je de afgelopen jaren persoonlijk succes hebt gehad. Dit kunnen successen zijn op het werk, thuis, of tijdens het uitoefenen van een hobby.
Beschrijf deze successen.
Probeer vast te stellen of er bij deze voorbeelden sprake is van één of meerdere gemeenschappelijk thema’s. Beschrijf deze thema’s.
Jouw persoonlijke kwaliteiten en talenten zijn in deze thema’s aanwezig.

Stap 2: Onderzoek jouw kernwaarden.
(Je kunt hiervoor de waardenkiezer op http://www.talentinontwikkeling.org/waardenkiezer.pdf gebruiken)

Stap 3: Onderzoek jouw bijdrage.
Maak een lijst van de manieren waarop jij een verschil maakt. Wat zou je in een ideale situatie bijdragen aan:

• Jouw familie
• Jouw vrienden
• Jouw werkgever of toekomstige werkgevers
• De wereld in het algemeen
• …….

Stap 4: Stel jouw doelen.
Besteed tijd om na te denken over jouw prioriteiten en de doelen die je voor jezelf hebt.
Maak een lijst van jouw persoonlijke doelen, zowel op de korte termijn (tot drie jaar) als de lange termijn (na drie jaar).

Stap 5: Schrijf jouw Mission Statement.
Schrijf op basis van de voorgaande vier stappen jouw persoonlijke Mission Statement.

.
.
.
Jouw Mission Statement zou er zo uit kunnen zien:

Ik zet mij op ….. jouw persoonlijke waarden ….. wijze in voor de volgende doelen:

In de komende drie jaar focus ik mij op: ….. jouw persoonlijke doelen tot drie jaar …..
Voor de lange termijn streef ik naar: ….. jouw persoonlijke doelen na drie jaar …..

In mijn leven zal ik mijn ….. persoonlijke kwaliteiten en talenten ….. verder ontwikkelen.

.
.
.

Bron: Randall S. Hansen, Ph.D.

.
.
.

..
.
.
.
.
.
.

Geef een reactie

