De stress te lijf

.
.
.
In hun boek ‘Van big bang tot burn out’ leggen Witte Hoogendijk en Wilma de Rek uit waarom wij zoveel moeite hebben alle veranderingen bij te houden.

In hun boek onderscheiden ze vier soorten stressoren:

Concreet en acuut
Concreet en chronisch
Abstract en acuut
Abstract en chronisch

Naarmate onze omgeving kunstmatiger is geworden, werden onze stressoren abstracter. Wilde beesten, omlaag vallende stenen, voedseltekorten, ziekten, en de dood van verwanten zijn concrete stressoren. Een mogelijke leeuw – hij zou er kunnen zijn – is een ingebeelde, abstracte stressor. De abstracte stressor deed zijn intrede tegelijk met de gedachte. Als je je een leeuw kunt inbeelden, kun je je ook inbeelden dat jouw baas je gaat ontslaan, of dat er andere narigheid op jouw pad komt. Er is geen grens aan ons inbeeldingsvermogen.

In de 550 miljoen jaar die de evolutie erover heeft gedaan om van worm tot mens te komen, is op die eerste drie vormen een prima stressrespons ontwikkeld. Het gaat mis bij nummer vier. Aan een stressor die abstract en chronisch is kun je moeilijk ontsnappen omdat we deze in ons eigen hoofd meedragen.

De stress te lijf:

De eerste stap om de stress te lijf te gaan is inzicht; weten hoe stress werkt.
Witte Hoogendijk en Wilma de Rek beschrijven in hun boek verschillende wegen om ons overspannen brein te ontlasten.

We kunnen kiezen voor het leven waarvoor de evolutie ons fysiek en mentaal heeft toegerust: Zoek de natuur op. Zorg voor een dagelijkse portie beweging. Gooi smartphone en laptop de deur uit. Besteed aandacht aan de mensen die je het meest dierbaar zijn. Leg een moestuin aan voor de onbespoten groenten en keer de doorgedraaide, vertechnologiseerde wereld de rug toe.

Een tweede mogelijkheid is het omarmen van de natuurlijke kunstmatigheid: Maak gebruik van de technologie. houd nieuwe ontwikkelingen in de gaten en zorg dat je er op tijd bij bent.

De derde mogelijkheid bevind zich tussen de net geschetste uitersten: Zorg voor voldoende beweging. Schakel stressoren waar mogelijk uit: bijvoorbeeld je mobiel.
Ga aan de slag met de gedachten die bij jou stress veroorzaken bijvoorbeeld door mindfulness.
Stel je verwachtingen bij. Besef dat voortdurend gelukkig zijn niet per se moet. Het is niet raar af en toe ongelukkig te zijn. Stop met het eindeloos proberen je aan te passen aan opgedrongen ideaalbeelden. Pak stressoren aan waar je wel invloed op hebt. Het zou hierbij kunnen gaan om een slopende relatie of een te veel eisende baan.
.
.
Ervaar jij veel stress in jouw leven?
Hoe ga jij deze stress te lijf?

 .
.
.

.
.

..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s