Hoe leren wij? Van onbewust onbekwaam naar onbewust bekwaam

.
.
.
Het model van onbewust onbekwaam naar onbewust bekwaam is ontstaan in de jaren zeventig. Het is onduidelijk wie het model heeft ontwikkeld. Het model beschrijft de verschillende fases die je in een leerproces doorloopt.

Goede voorbeelden van zo’n leerproces zijn piano leren spelen of  auto leren rijden.
Als je het nog nooit gedaan hebt kan het eenvoudig lijken, op dat moment ben je onbewust onbekwaam. Als je start met oefenen kom je er achter wat er allemaal voor komt kijken en hoeveel oefening er nodig is. Soms heb je dan het idee dat het je nooit gaat lukken: Bewust onbekwaam. Dit is vaak een onprettig gevoel. Langzamerhand krijg je het in de vingers en gaat het je steeds gemakkelijker af. Je wordt bewust bekwaam. Tenslotte na heel veel oefening lijken de dingen als vanzelf te gaan. Je bent nu onbewust bekwaam.

Je kunt deze fases voortdurend blijven doorlopen. Steeds kun je nieuwe dingen ontdekken die je nog niet kende. Zoals bijvoorbeeld de slipcursus als je inmiddels auto kunt rijden.

Het model geeft je inzicht in het leerproces en kan je helpen te begrijpen waarom bepaalde fases van dit proces zo onaangenaam voelen. Hierdoor wordt het eenvoudiger deze fases gewoon te doorstaan.
.
.
.

img_0247
.
.
.
.
Herken je de fases van het leermodel?
Wat helpt jou om deze fases zo goed mogelijk te doorlopen?
.
.
.
.
.

..
.
.
.
.
.
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s