Laat innerlijke hindernissen los!

.
.
In zijn boek ‘Bezielend coachen’ beschrijft Adriaan Hoogendijk een aantal desastreuze innerlijke overtuigingen. Het gaat om ‘schaarste denken’ die je afremmen om de dingen te doen die je gelukkig maken en die jou weerhouden van:

Genieten van relaties, van liefde en van vriendschap.
Genieten van je werk en een succesvolle loopbaan.

Voorbeelden van deze desastreuze overtuigingen zijn:
Als je eenmaal boven de veertig bent, kom je nergens meer aan de bak!
Waar vind ik nog zo’n zekere rechtspositie als ik nu heb?!
Als je al zo lang in deze branche zit, dan zijn je kansen daarbuiten voorgoed verkeken!
Je moet een beetje reëel blijven!
Het leven is nou eenmaal geen lolletje!
Ik kan nu eenmaal niet voor mijzelf opkomen!
Alleen anderen hebben in één keer succes!
Werken is nou eenmaal een noodzakelijk kwaad!
Ik ben nu eenmaal onhandig!
Je kunt nu eenmaal niet alles willen!
Kinderen die vragen worden overgeslagen!
Hooggespannen verwachtingen leiden alleen maar tot frustraties!
Naar mij wordt nooit geluisterd!
Succes is voor mij niet weggelegd!
Ik heb nou eenmaal altijd pech!
Mensen zijn alleen maar aardig tegen mij uit eigenbelang!
Dromen zijn bedrog! Wie hoog springt, valt diep!
Aan mijn lijf geen polonaise!
Ik ben nu eenmaal met hem/haar getrouwd!
Ondernemerschap is voor mij niet weggelegd!
Steek je kop niet boven het maaiveld uit! Hoge bomen vangen veel wind!
Ik kan van alles maar mij wordt toch niets gevraagd! Ze zien mij niet staan!
De wereld is een tranendal en een mijnenveld!

Deze overtuigingen kunnen zeer hardnekkig zijn. Krachtige omkeringen die ‘overvloedsdenken’ uitdrukken, kunnen je helpen deze innerlijke hindernissen weer los te laten.

Voorbeelden van positieve omkeringen zijn:
Waar verwarring is, daar is groei!
Mijn crisis biedt mij nieuwe kansen!
Men wacht op mijn unieke bijdrage!
Mijn verlangens zijn uniek en belangrijk!
Ik heb nog een héél leven voor me!
Mijn drijfveren en kwaliteiten zijn breed aanwendbaar!
Ik wil nu precies gaan doen wat ik écht wil!
Ik zal zorgen dat mijn leven bol staat van zin en betekenis!
Ik ben typisch iemand die succes kan ontvangen!
Ik geniet van elk moment!
Wie hoog springt kan de top bereiken!
Het leven bestaat uit schenken en ontvangen!
Mijn mening wordt hoog gewaardeerd!
De wereld is een veld van ongekende mogelijkheden!

Welke innerlijke hindernissen herken je in jezelf?
Kun je ze omkeren?
.
.
.

..
.
.
.
.
.
.

Geef een reactie

