Effectief ondernemen; hoe doe je dat?

In zijn boek ‘Corporate Effectuation’ beschrijft Thomas Blekman de 5 principes van effectuation. Saras Sarasvathy ontdekte deze set van vijf principes voor effectief ondernemen toen ze promotieonderzoek deed aan Washington University.

Effectuation beschrijft de onderstaande samenhangende principes om tot een goede besluitvorming te komen. Vanuit beschikbare middelen ondernemen in kleine stapjes en in co-creatie op weg naar het succes dat zich niet meer laat voorspellen.

Bird in hand
Het eerste principe is de ‘bird in hand’ en beschrijft dat ondernemers niet vanuit een doel redeneren en er middelen bij zoeken, maar kijken: ik heb een bepaalde richting en ambitie en ik kijk dan eerst wat ik zelf beschikbaar heb om dat doel te bereiken. Om te bepalen wat je beschikbare middelen zijn, biedt de bird in hand drie vragen: Wie ben ik? Wat kan ik? Wie ken ik?

Affordable loss
Als tweede principe zag Sarasvathy dat ondernemers zichzelf niet rijk rekenen. Ze willen wel een gevoel hebben bij de aantrekkelijkheid van het idee, maar zullen zich nooit enkel op basis van een berekening blind staren op de mogelijke omzet. Veel belangrijker is voor hen het gevoel bij het risico. Wat is het maximale risico dat ik hierbij loop? Wat is ongeveer het aannemelijke risico en hoe kan ik dit zoveel mogelijk verkleinen? Ondernemers denken in kleine stappen en kijken bij elke stap: wil ik dit risico dragen?

Quilt
Bij de bird in hand kijken expertondernemers wie zij kennen; samenwerking is voor ondernemers cruciaal, vandaar dat het derde principe het quilting-principe is. Een quilt is een lapjesdeken; de samenwerkende partijen worden gesymboliseerd met de lapjes. Het garen bepaalt de kracht van de quilt; dit is het commitment van partijen waar je mee samenwerkt, dus toezeggingen die je elkaar doet als basis van je samenwerking. Door samen te werken met andere partijen, kun je goed risico’s delen.

Lemonade
Als je gaat creëren in een markt die nog gemaakt moet worden, kom je tot inzichten die je van tevoren niet had verwacht. De onvoorspelbaarheid (en daar zijn ondernemers erg goed in) is het maken van limonade van die zure verrassingen. Voor die zure verrassing staat de citroen symbool; op het moment dat je daar een kans van weet te maken, krijg je limonade.

Pilot in the plane
Het laatste principe is eigenlijk het resultaat van het toepassen van de andere vier principes. Het gaat om het transformeren van passagier in een vliegtuig van een ander, naar het heft in handen nemen en zelf de piloot worden.


..
.

Geef een reactie

