Strooi geen zand in jouw denkmachine!

Ons brein werkt als een zeer ingenieuze denkmachine. Door de dingen die we doen of juist verzuimen te doen strooien we hier soms onbedoeld zand in.

In haar boek ‘Een beter brein; Kan hersenwetenschap ons slimmer maken?’ (2017) uitgegeven door Atlas Contact stelt Niki Korteweg zich de vraag of hersenwetenschap ons slimmer kan maken nadat haar eigen brein na een lange periode vol stress begint te haperen.

Hoe krijg je je geheugen en concentratie op orde? Hoe wapen je je hersenen? En kan je brein ook beter worden dan ooit?

In haar boek beschrijft Korteweg dat met gerichte oefeningen en duizenden uren bloed, zweet en tranen je je brein kan vormen en kneden, binnen de grenzen van jouw aanleg. Zij geeft aan dat ook sporten, voldoende slaap, meditatie en aandacht voor voeding helpen ons brein fit en vitaal te houden.

Onderstaande citaten uit haar boek vatten de thema’s kort samen. In haar boek gaat Korteweg verder uitgebreid op deze thema’s in.

Training

‘Training laat het volwassen brein letterlijk groeien. Dat blijkt uit onderzoek bij Londense taxichauffeurs. De Britse hersenonderzoeker Eleanore Maguire zag op hersenscans van zestien volleerde mannelijke taxichauffeurs dat het achterste deel van de hippocampus, een hersengebied dat de spil van ons geheugen vormt, groter was dan bij mannen met een ander beroep. Hoe langer de chauffeurs hun beroep uitoefenden, des te groter was dit hersengebied’.

Sporten

‘Lichaamsbeweging laat positieve effecten op de hersenen zien. Sporten verbetert je geheugen, je werkcapaciteitsgeheugen, je reactievermogen, het onderdrukken van impulsen en het vasthouden van de aandacht. Het verkleint de kans op dementie’.

Slapen

‘Voldoende slaap is essentieel voor ons afweersysteem, onze hormoonhuishouding en voor ons geheugen. Bij een slaaptekort ben je prikkelbaarder, minder geconcentreerd, vergeetachtiger en kun je zaken minder goed beoordelen. Slaapgebrek vertraagd de snelheid van stofwisseling in de hersenen. Dan valt de controle weg waardoor mensen emotioneler, verdrietiger of bozer reageren op gebeurtenissen. Door de zwakkere controle wordt zelfbeheersing verminderd. Vermoeide mensen eten hierdoor gemakkelijk te veel’.

Meditatie

‘Mediteren kun je zien als een oefening in aandacht. Meditatie kan bijdragen aan het omgaan met emoties en pijn. Tijdens het mediteren richt je je aandacht op je lijf. De bedoeling is om dan alleen waar te nemen, zonder iets te doen of er iets van te vinden. Meditatie heeft invloed op verschillende hersengebieden die betrokken zijn bij aandacht, werkgeheugen en besluitvorming. Ook lijken gebieden die betrokken zijn bij zelfbewustzijn en lichaamsbewustzijn te veranderen’.

Voeding

‘Het mediterrane voedingspatroon gooit hoge ogen in bijna alle onderzoeken die gedaan zijn naar het effect van dieet op hersenfuncties. Het omvat verse groenten en fruit, vis, peulvruchten, noten, granen, onverzadigd vet en een beetje zuivel en vlees en af en toe een glaasje wijn. Mensen die eten volgens deze principes, lopen minder kans op cognitieve achteruitgang en dementie. Dit komt waarschijnlijk doordat dit voedingspatroon risicofactoren voor hart en vaatziekten verlaagt’.

 

Lukt het jou geen zand in jouw denkmachine te strooien?
Hoe kun jij nu het beste investeren in jouw brein?


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s