Voorkom stress!

In zijn boek ‘The Mayo Clinic guide to stress-free living’ (2013) uitgegeven door Lifelong Books beschrijft Amit Sood wat je kunt doen om je stress de baas te worden.
Hieronder volgt een samenvatting van de door Sood beschreven ingrediënten die van belang zijn bij stress-management.

Ons brein
Om ons brein goed te kunnen gebruiken is het belangrijk voldoende te weten over de werking, de mogelijkheden en de beperkingen.
Ons brein is ingesteld op overleving en heeft de neiging voortdurend af te dwalen op zoek naar potentieel gevaar en onvervulde wensen. Dit instinct heeft ons ver gebracht maar staat ons nu in de weg. Het levert ons voortdurend stress.
Ons brein is in staat zich tot op hoge leeftijd te ontwikkelen. We blijven leren. Door nieuwe hersencellen aan te maken en onze hersencellen te activeren, ontstaan er nieuwe verbindingen en worden bestaande verbindingen versterkt.
Ons brein kan zowel in een focus-modus als een dwaal-modus verkeren. Dit heeft consequenties voor wat we ervaren en hoe we ons voelen.

Focus-modus en dwaal-modus
Je bent actief in de focus-modus op het moment dat je je heel bewust bent van wat je doet. Op het moment dat de tijd als het ware lijkt stil te staan en je helemaal lijkt op te gaan in de activiteiten waar je je op dat moment op richt. Op deze momenten is er geen ruimte om aan jezelf te denken of je zorgen te maken.
Onze dwaal-modus is actief als onze gedachten afdwalen. Je herkent deze modus op het moment dat je een pagina gelezen hebt en je realiseert je dat er niets is blijven hangen. Of je bent aan het rijden en plotseling ontdek je dat je al weer veel verder bent dan gedacht. Je ontdekt dat je op de ‘automatische piloot’ hebt gereden.
Wij hebben de neiging te veel tijd door te brengen in deze dwaalmodus. Doordat deze modus zich richt op bedreigingen en onvolkomenheden, leidt dit tot negatieve gedachten en sombere gevoelens.
Door onze aandacht te sturen kunnen we meer tijd besteden in de focus-modus waardoor we stress voorkomen.

Anatomie van de ervaring
Elke ervaring bestaat uit drie elementen: aandacht, interpretatie en actie.

Ervaring = Aandacht + interpretatie + actie
Ons Leven = Totaal van al onze ervaringen

Aandacht  }  Interpretatie  }  Actie

Actie is afhankelijk van waar we onze aandacht op richten en hoe we onze waarneming daarna interpreteren. Bij stress-management richten we ons op onze aandacht en de wijze van interpretatie.

Aandacht
Aandacht is één van de elementen die onze ervaring bepaalt. Van nature gaat onze aandacht uit naar bedreiging, plezier en dingen die nieuw zijn.
Door te piekeren, gedachten weg te drukken en ons mogelijke uitkomsten voor te stellen van wat er komen gaat, verliezen we veel energie en beïnvloeden we onze stemming negatief. Aandachtstraining zorgt ervoor dat je stopt met piekeren en aanwezig blijft in het hier en nu.

Aandachtstraining
Getrainde aandacht ontkent of onderdrukt de realiteit niet. Het verlost je van negativiteit en zet de last van het verleden en de toekomst even van je af.
Tijdens de aandachtstraining richt je jouw aandacht op de dingen die je ziet, ruikt, hoort, voelt en doet zonder hierover te oordelen. Op het moment dat jouw aandacht afdwaalt richt je je aandacht opnieuw op waar je op dat moment mee bezig bent.

Interpretatietraining
Onze interpretatie wordt beïnvloedt door de vooroordelen die we hebben. Vooroordelen vertekenen onze waarneming, kleuren onze ongetrainde interpretaties en veroorzaken stress. Door training kunnen we onze interpretaties in plaats van vooroordelen te laten leiden door principes waardoor stress waar mogelijk wordt voorkomen. Amit Sood beschrijft vijf kernprincipes: dankbaarheid, compassie, acceptatie, diepere betekenis en vergeving.

Dankbaarheid
Zowel het behalen van succes als het falen helpt ons te leren en te groeien. Dankbaarheid erkent de waarde van alle ervaringen. Door het trainen van dankbaarheid wordt je veerkrachtiger.

Compassie
Behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden. Compassie is het je afstemmen op de behoefte van een ander om het leed van die ander te verlichten en waar mogelijk samen plezier te hebben. Compassie nodigt anderen uit deel uit te maken van jouw leven.

Acceptatie
Acceptatie staat voor hoop, optimisme, vertrouwen en balans. Het betekent dat je leert leven met de realiteit dat dingen niet perfect zijn, dat niet alles te controleren is. Door te accepteren kun je zowel leven met wat er is, als bouwen aan wat er nodig is.

Diepere betekenis
Succes en geluk gaan samen als succes samenhangt met het bieden van een positieve bijdrage. Een doel nastreven dat betekenisvol is draagt bij aan geluk.

Vergeving
Vergeving vraagt niet om goedkeuring, verexcuseren of ontkennen van wat er is gebeurd. Ook weerhoudt het je niet te doen wat er nodig is. Vergeving is de keuze om boosheid en wrok los te laten. Vergeving maakt jouw energie vrij en bevordert gezondheid.

Door deze kernprincipes steeds opnieuw te verbinden met onze interpretaties leren we waar mogelijk stress te voorkomen.

Lukt het jou waar mogelijk stress te voorkomen?
Stress-management vraagt om steeds opnieuw investeren, ben jij bereid deze investering te doen?


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s