Spijs voor je brein; kan juiste voeding depressie voorkomen?

Er zijn inmiddels verschillende studies gedaan naar de invloed van ons voedingspatroon op onze geestelijke gezondheid.
Een gezonde voeding kan bijdragen aan het voorkomen van een depressie. Hoewel het huidige bewijsmateriaal nog beperkt is lijkt het erop dat het mediterrane voedingspatroon het toekomstige risico op een depressie effectief kan verminderen.

Mediterraans eten is wat ze traditioneel doen in de landen rond de Middellandse Zee, dus Portugal, Spanje, Frankrijk, Italië en Griekenland. Het zijn eenvoudige maaltijden met veel:

• verse groenten en fruit,
• peulvruchten zoals bruine bonen en linzen,
• olijfolie,
• noten en zaden,
• vis,
• kip,
• volkoren producten,
• met mate: rood vlees en melkproducten.

Nader onderzoek is nodig om deze onderzoeksbevindingen te bevestigen en meer te weten over welke hoeveelheden van deze voedingsmiddelen leiden tot het optimale effect op onze geestelijke gezondheid.

Bronnen: Food patterns and the prevention of depression, Diabetesfonds


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s