Waardevolle communicatie; drie sleutels

In zijn boek ‘Het probleem met problemen’ (2017), uitgegeven door Haystack, beschrijft Wouter Fioole drie sleutels voor waardevolle communicatie.

Hieronder zijn ze kort samengevat:

Gebruik NIVEA
NIVEA staat voor: Niet Invullen Voor Een Ander.
We nemen vaak ten onrechte aan dat anderen precies zo denken, werken en voelen als wijzelf. Als je je hier niet van bewust bent, is de kans groot dat je belangrijke informatie mist en onterecht denkt dat iedereen op de zelfde manier tegen dingen aankijkt.

Laat OMA thuis
Het gaat hierbij om het thuis laten van Overtuigingen, Meningen en Aannames.
Veel problemen in de communicatie ontstaan doordat we ons niet bewust zijn van onze overtuigingen, meningen en aannames. Het is daarom belangrijk om deze te kennen, hoe lastig dat ook is.

Wees een OEN
Wees Open, Eerlijk en nieuwsgierig.
Sta open voor de ander, geef deze een kans iets uit te leggen en wees oprecht nieuwsgierig.

Hoe kun jij nog meer waarde toevoegen
aan jouw communicatie?


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s