Populair!: Hoe stuurt verlangen jouw gedrag?

In zijn boek ‘Populair; De kracht van innemendheid in een wereld geobsedeerd door status'(2017) uitgegeven door de Arbeiderspers, schrijft Mitch Prinstein over de aard, de betekenis en de impact van populariteit.

Populariteit

Er zijn verschillende vormen van populariteit. Prinstein benoemt ze als ‘status’ en ‘innemendheid’. Hieronder vind je ze kort samengevat:

Status
Is iemand bekend? Wordt iemand door veel mensen geïmiteerd? Kan iemand zijn of haar wil opleggen aan anderen?
Als pubers noemen we zulke jongeren populair. Uit onderzoek blijkt dat deze jongeren een hoog risico lopen op verschillende problemen wanneer ze ouder zijn.

Innemendheid
Deze vorm van populariteit hebben de mensen die we graag mogen, die we vertrouwen, en de mensen die ons gelukkig maken als we bij hen zijn.

Status en innemendheid zijn niet alleen relevant op de middelbare school, ze spelen ook een belangrijke rol bij volwassenen. Veel mensen beseffen niet dat er een onderscheid bestaat tussen deze heel verschillende vormen van populariteit en blijven hun leven lang op zoek naar een vorm die hen uiteindelijk niet gelukkig maakt.

Impact van populariteit op gedrag
Inzicht in de manier waarop verlangen naar populariteit ons gedrag stuurt, helpt ons om patronen te kunnen doorbreken. Hierdoor wordt onze kans op betekenisvolle, voldoening schenkende relaties met anderen groter.

Het kan zo zijn dat je onbewust jouw middelbareschooltijd herleeft en een patroon van ervaringen herhaalt dat jaren geleden begon met zorgen over populariteit. Degenen die in hun schooltijd  impopulair waren blijven zich maar al te vaak hun leven lang afgewezen voelen, thuis, op het werk en zelfs door mensen van wie ze houden.
Mensen die als kind werden afgewezen kunnen zich waardeloos, angstig of kwaad voelen. Deze gevoelens kunnen zich op een subtiele manier uiten, bijvoorbeeld door een constante behoefte aan bevestiging van naasten, gevoeligheid voor signalen dat ze geplaagd of buitengesloten worden, of door angst wanneer ze mensen ontmoeten die hen aan de pestkoppen uit hun jeugd herinneren.
Het komt vaak voor dat afgewezen mensen een duw-en-trekrelatie met de wereld om zich heen ontwikkelen: ze veroordelen anderen om zich superieur te voelen, maar zijn tegelijkertijd afhankelijk van een positieve respons om hun kwetsbare gevoel van eigenwaarde op te krikken.
Mensen die populair waren lopen het risico om het patroon te herhalen dat destijds werkte, maar dat hen nu niet meer gelukkig maakt.

We willen allemaal een zekere mate van status hebben. Het is een natuurlijk product van onze neurochemie en ontwikkelingsgeschiedenis. Van sociale beloningen genieten – de euforie van meer status voelen – en er meer van willen is volkomen normaal. Pas als we op een overdreven manier naar meer status beginnen te streven kunnen we in de problemen raken.

De keerzijde van status
Wat hun achtergrond ook is, de verhalen van degenen met de hoogste status in onze maatschappij lijken veel op elkaar. Je kunt hierin de volgende zeven fases onderscheiden:

Fase 1: euforie
Het verkrijgen van een hoge status gaat gepaard met een wervelwind van aandacht en bewondering.
Fase 2: overweldiging
De meeste mensen vinden dat de plotselinge toename van hun populariteit hun bijna te veel is.
Fase 3: wrok
De aandacht wordt irritant.
Fase 4: verslaving
Het leven verandert in een eindeloze jacht naar een steeds grotere dosis aandacht en roem.
Fase 5: splitsing
De persoon met status realiseert zich dat zijn of haar populariteit met zijn of haar karakter.
Fase 6: eenzaamheid en depressie
In de ze fase is er niemand meer die de persoon met veel statusecht goed kent.
Fase 7: iets anders willen
Beroemdheden hebben alles wat veel andere mensen graag willen, maar het ontbreekt hen aan dat ene wat zij het liefst hebben.

Wat kies jij?
Het verlangen om populair te zijn is zeer menselijk.
We zijn het gelukkigst als we niet op zoek zijn naar meer status maar als anderen ons een aangenaam persoon vinden.

Het goede nieuws is dat we allemaal honderden keren per dag de kans hebben om leukere, aangenamere mensen te worden.
Dat betekent dat we ervoor kiezen om anderen te helpen in plaats van alleen ons zelf. Dat we meer aandacht schenken aan anderen in plaats van dat we proberen zelf meer aandacht en macht te krijgen, en dat we meer energie steken in relaties in plaats van het vergaren van likes. Het betekent dat we ervoor kiezen om anderen het gevoel te geven dat ze welkom zijn en erbij horen.

Sta jij regelmatig even stil bij jouw verlangen naar populariteit?
Wat doe jij met dit verlangen?


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s