Een beetje gekte helpt je te worden wie je wilt zijn!

In zijn boek ‘Je hoeft niet gek te zijn om wereldkampioen te worden, maar het helpt wel; Over creativiteit en intuïtie’ (2017) uitgegeven door uitgeverij Balans, deelt Pieter Winsemius zijn inzichten.

Een beetje gekte helpt om te kunnen vernieuwen, om nieuwe wegen te vinden en doorbraken te creëren.

Winsemius geeft aan dat creativiteit te vaak als iets verhevens wordt gezien: als iets voorbehouden aan Grote Geesten. Creativiteit is ook iets voor gewone mensen zoals jij en ik. Het is een middel op weg naar zelfverwerkelijking: worden wie je wilt zijn.
Maar je moet er wel wat voor doen en laten.

Hieronder vind je een samenvatting van het door Winsemius beschreven creatief proces.

Het creatief proces

Het onderstaande model is door Winsemius ontleend aan het boek ‘The social psychology of creativity’ geschreven door Teresa Amabile. Zij beschreef het creatief proces dat individuen maar ook groepen leidt van uitdaging naar oplossing. Dit proces kent niet alleen zes stappen maar ook drie lussen.

Ongeacht de aard van de uitdaging moeten we beschikken over drie kwaliteiten om een specifieke uitdaging daadwerkelijk aan te pakken. In de woorden van Winsemius: de will, de skill en de thrill.

IMG_0474

Will
Creativiteit is een kwestie van hard werken, van toewijding, enthousiasme, vasthoudendheid en doorzettingsvermogen. Zonder de will pakken we de uitdaging op ons pad niet aan en doen we ook het huiswerk niet dat vereist is voor het bestuderen van de opties.

Skill
Zonder de skill – de vaardigheden op de vereiste terreinen – hebben we geen toegang tot de noodzakelijke raamwerken en zijn we bovendien beperkt in onze mogelijkheden om tijdens de overdenkingsstap verschillende raamwerken te verbinden.

Thrill
Zonder de thrill – de vonk van inspiratie – bedenken we geen spannende opties en kunnen we de overtuiging en het optimisme niet opbrengen die vereist zijn voor het zetten van de stap naar uitvoering.

(Enkellus)leren
Elke keer als we een stap zetten, kijken we welk raamwerk ons daarbij kan helpen. We kiezen uit het aanbod in ons hoofd de best mogelijke stap en moeten die dan ook in praktijk waarmaken. We doen dat veelal op de automatische piloot en daar is veel voor te zeggen: het schiet lekker op. Wanneer we te maken krijgen met grote uitdagingen helpt het om de volgende zes stappen bewust te doorlopen:

Stap 1: inschatten uitdaging
Het herkennen en afbakenen van een uitdaging vormt de belangrijkste stap in het creatief proces.

Stap 2: speuren naar raamwerk
Als de uitdaging is opgepakt, begint het harde werk. We hebben onze ervaringen opgeslagen in de vorm van raamwerken: kennis die we opdeden door opvoeding en opleiding, aangevuld met praktijklessen. In gunstige gevallen bieden ze ons houvast bij het begrijpen wat er om ons heen gebeurt. Veelal zijn we nog amateurs in vergelijking met de echte deskundigen. We moeten daarom willen leren.

Stap 3: bedenken opties
Het bedenken van handelingsopties vormt een cruciale maar kwetsbare schakel in het creatief proces: zonder goede ideeën kom je nergens.

Stap 4: afwegen opties
Om het kaf van het koren te scheiden moet je jezelf dwingen tot een systematische aanpak en dat vereist discipline. De kunst is het evenwicht te bewaren tussen in- en uitzoomen. Het evenwicht tussen aandacht voor details en aandacht voor het geheel.

Stap 5: overdenken keuze
Het klinkt vanzelfsprekend maar in de praktijk blijkt het overdenken buitengewoon moeilijk. Tijdens de voorgaande stappen zijn vaak foutjes ingeslopen in ons verstarde denken. We hebben de neiging om uitdagingen op een bepaalde manier te zien en vast te houden aan een bepaalde oplossingsstrategie.Door overdenking zou je die fouten moeten signaleren en de handvatten verkrijgen om ze te ruimen.

Stap 6: uitvoeren actieplan
Overdenken is zinvol maar uiteindelijk is er actie nodig. Door te leren worden we steeds beter.
Bij (enkellus)leren gaat het om dingen beter doen binnen de kaders van bestaande raamwerken.
Een enkele keer voldoet dit enkellusleren niet. Het is dan nodig om door (meerlus)creëren een nieuw bruikbaar denkraam te vormen.

(Meerlus)creëren
Door opvoeding en opleiding, met vallen en opstaan, kunnen we terugvallen op een rijke voorraad raamwerken die ons zonder veel diepzinnig nadenken passende oplossingen bieden voor de meeste uitdagingen.
Soms bieden deze raamwerken onvoldoende houvast voor het bedenken van opties die de kloof kunnen dichten tussen wat er nu is en wat we wensen.
Waar het eerder ging om het verbeteren van een aanpak binnen bestaande raamwerken, gaat het nu om het creëren van een nieuw raamwerk.
In het model maken we dan een lus, de strategische lus, en gaan terug van stap 5 naar stap 2. Het kan ook zijn dat we vastlopen door een te beperkte uitdaging. Dromend van een ‘betere’ toekomst doorlopen we dan een visionaire lus: van stap 6 gaan we terug naar stap 1.
Door (meerlus)creëren vinden we zo nieuw wegen om onze gewenste toekomst te bereiken.
 

Hoe leer jij?
Lukt het jou waar nodig te schakelen tussen (enkellus)leren en (meerlus)creëren?

Het voortdurend leren en blijven inzetten van jouw creativiteit helpt je uiteindelijk te worden wie je wilt zijn.


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s