Minder focus; meer effect

Focussen is de norm. Maar door alleen te focussen raken de echt belangrijke dingen op de achtergrond. Beslissingen nemen wordt moeilijk, je vervreemdt van jezelf en anderen, en emotionele uitputting ligt op de loer.

In zijn boek ‘Minder focus meer effect; voor meer creativiteit, succes en plezier in je leven’ (2017) uitgegeven door Kosmos Uitgevers, biedt Srini Pillay een verrasende uitweg: ontfocus!

Als je leert hoe je focussen en ontfocussen beter afwisselt, ervaar je een grote verandering in hoe je met stress en risico’s omgaat en hoe je naar het leven kijkt.

Betrokken netwerken

Bij het focussen en ontfocussen spelen zowel het centrale executieve netwerk als het default netwerk een belangrijke rol.

Centrale Executieve Netwerk (CEN)

Het CEN zorgt ervoor dat je met een taak bezig blijft. Of je nu een recept of een complexe procedure volgt, je belastingformulier invult of aandachtig op je gps kijkt omdat je ergens bent waar je de weg niet kent, je focusnetwerken kun je vergelijken met een zaklamp die de weg een klein stukje voor je uit verlicht.
Deze functie is zeer inefficient en een vlijmscherp focus kan oppervlakkig aanvoelen. Vergelijk het maar met een pianist die alle noten goed speelt, maar zijn hart niet in het spel legt.

Nuance en diepgang vereisen dat de geconcentreerde lichtstraal zich verspreidt, zodat je ook belangrijke objecten en details in je perifere gezichtsveld kunt zien. Het breincircuit dat dit mogelijk maakt is het default netwerk (DN)

Default Netwerk (DN)

Het DN is het ontfocuscircuit en is sterk verbonden met de focuscircuits.
Het fungeert als filter voor afleiding en zorgt ervoor dat je je op je korte termijntaak kunt blijven concentreren.
Het zorgt voor mentale flexibiliteit zodat je je kunt verplaatsen van de ene naar de andere taak.
Het versterkt de verbinding met jezelf en anderen: ontfocuscircuits verbinden je met elementen van je eigen verhaal die in verschillende hersengebieden zijn opgeslagen zijn.
Het integreert het verleden, het heden en de toekomst. Het DN kan ze bij elkaar brengenen je helpen bij het begrijpen van het verhaal dat zich ontvouwt.
Het verbindt de punten van de tijdlijn van je leven met elkaar.
Het helpt je bij het tot uitdrukking brengen van je creativiteit. Doordat ontfocuscircuits een brug slaan tussen grote hersengebieden, helpen ze je bij het ontwikkelen van unieke associaties en originaliteit.
Het helpt je tenslotte bij het ophalen van ongrijpbare herinneringen.

Hoe nuttig ontfocussen, oftewel het gebruikmaken van je DN, ook is voor je brein en je leven, sommige systemen die al in je leven zijn ingebouwd kunnen je cognitieve ritme verstoren.
Wees alert op deze ritmeverstoorders.

Ritmeverstoorders

Gewoonten
Je brein voelt zich het prettigst bij gewoontegedrag waarmee het bekend is. Zelfs nadat je een paar ontfocusoefeningen hebt gedaan, zal je brein als standaardreactie doen wat het altijd doet, namelijk doorgaan met gewoontegedrag.

Onzekerheid
Je brein ervaart onzekerheid over het algemeen als negatief. Door onzekerheid krijg je een onrealistisch beeld van de wereld. Als je dit eenmaal in de gaten hebt kun je als eerste stap ontfocussen.

Verslaving aan focussen
Focussen kan dezelfde invloed op je brein hebben als verslaving. Je raakt uitgeput, denkt voortdurend slechts aan één ding, je hebt het gevoel dat je helemaal leeg bent en niet meer helder kunt nadenken. Als je ontfocust, heeft je brein tijd om te herstellen en kun je opgefrist weer focussen.

Focus-terugval
Stel je voor dat je terugkomt van een rustgevende vakantie. Je hebt lekker bij kunnen komen. Nu ligt er een stapel werk voor je klaar en voel je meteen de daarmee gepaard gaande stress. Dus val je terug op hyperfocus en vertrouw je op je gewoonten van voor de vakantie.
Als je weer aan het werk gaat, kun je het focussen en ontfocussen afwisselen. Dan bereik je de finish ook, maar ben je niet helemaal kapot als je over de eindstreep komt.

Vroege tekenen van een overvol brein

Niemand kan de hele tijd een gezond cognitief ritme in stand houden. Als je de onderstaande vroege tekenen van een overvol brein kent, kun je jezelf corrigeren voordat je het spoor bijster raakt.

Je hebt minder energie
Je kunt de laatste stap niet zetten
Je bereikt je doelen niet
Herhaalde fouten
Je raakt makkelijk overweldigd
Snel tevreden zijn
Je hebt geen hoop, dromen en doelen

Manieren om te ontfocussen

Liggen in een hangmat, douchen, en tuinieren zijn dingen die je kunt doen om te ontfocussen en je te ontspannen. Maar er zijn ook andere manieren om te ontfocussen:

Mijmeren
Het met iemand anders delen van je gedachten op het moment dat ze in je op komen.

Mind-wandering
Je geest en gedachten de vrije loop laten.

Verbeelding
Als je je iets verbeeld, schuif je de overtuiging dat wat je je verbeeld eigenlijk onmogelijk is, even terzijde.

Dagdromen
Het denken aan de dingen die zouden kunnen gebeuren.

Tegen jezelf praten
Recent onderzoek wijst steeds vaker in de richting van het nut van tegen jezelf praten – vooral als stressverlichtende techniek. Dat tegen jezelf praten kan je natuurlijk in stilte doen.

Je lichaam gebruiken
Je kunt je lichaam gebruiken om het cognitieve ritme te activeren. De één gaat graag bv. wandelenen neemt en onbekende route om het ontfocussen te activeren. De ander wandelt en neemt juist liever een bekende route

Meditatie
Er zijn veel vormen van meditatie. Welke techniek je ook gebruikt, als je mediteert, kun je het gevoel vast te zitten verzachten, je leervermogen aanscherpen en creatiever worden.

Wat doe je als je merkt dat jouw brein overvol is?
Herken jij jouw ritmeverstoorders?
Lukt het jou de balans te vinden tussen focussen en ontfocussen?


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s