Hoe fit is jouw brein?

In de middeleeuwen werd de kwaliteit van ons voedsel nog niet direct verbonden aan gezondheid en tot in de jaren vijftig was er nog weinig oog voor het belang van voldoende beweging. Tegenwoordig is het heel normaal dat we letten op wat we eten en dat we onze spieren trainen.

Mentale training wordt echter nog steeds niet direct gelinked aan gezondheid. We denken vaak alleen aan ons brein als het misgaat. Gelukkig komt hier langzaam verandering in.

In zijn boek ‘Mindgym; sportschool voor je geest’ (2018), uitgegeven door Maven publishing, laat Wouter de Jong zien hoe je jouw mentale conditie kunt trainen. In zijn boek wisselt hij wetenschappelijke inzichten af met praktische oefeningen.

Je kunt jouw mentale conditie verbeteren door het versterken van aandacht, het vergroten van compassie en het verder ontwikkelen van geluksvaardigheid.

Aandacht
Een sterke aandachtsspier is onmisbaar voor een gelukkiger leven. We leven niet met te weinig tijd, maar met te weinig aandacht. Met aandachtstraining krijg je meer zelfinzicht en zelfbeheersing.

Het versterken van jouw aandacht begint bij het bewust worden van waar je jouw aandacht op richt.
Langzamerhand leer je jouw gedachten te vangen en kun je beter onderscheid maken tussen de dingen die je waarneemt en de betekenis die je eraan geeft.
Je leert op een andere manier met gevoelens om te gaan. Je kunt jouw gevoelens steeds beter registreren zonder te verdrinken of ze te verdingen. Langzaam leer je effectiever luisteren door je eigen meningen en gelijk los te laten door je niet meer vast te klampen aan jouw denkbeelden en oordelen.

De kracht van compassie
Compassie betekent oog in oog staan met de moeilijkheden van het leven zonder omvergeblazen te worden. Dit alles met de intentie om de ander of jezelf minder te laten lijden.
Compassie is de basis voor mentale veerkracht. Het helpt je constructief om te gaan met de moeilijke dingen in het leven. Je bouwt veerkracht op, die je nodig hebt om bij pijn en lijden overeind te blijven en anderen overeind te houden.

Je kunt jouw compassie trainen door jezelf niet met anderen te vergelijken en door je er bewust van te worden als je dit wel doet.
Verder kun je leren jezelf te kalmeren door bijvoorbeeld te denken aan iemand die jou op wat voor manier dan ook steunt. Door jouw interne criticus op te merken kun je leren deze te temmen. Dat kun je doen door jezelf bijvoorbeeld te vragen wat je nodig hebt, of je af te vragen hoe het zou zijn om jezelf te accepteren, gewoon zoals je bent.
Door te spreken met compassie, ben je beter in staat om een moeilijke boodschap op een vriendelijke en constructieve manier te brengen. Door compassievol te luisteren kun je voorkomen direct de adviesafslag te nemen.

Geluksvaardigheid
Door positieve emoties te herkennen en dankbaarheid te ervaren wordt je beter in staat om het goede en positieve in je op te nemen en het langer vast te houden.
Geluk krijgt de ruimte die het verdient als je belemmerende patronen leert los te laten. Je wordt gelukkiger als je leert anderen meer te vertrouwen, vriendelijk te zijn en verbinding en positieve emoties op te wekken door te delen. Tenslotte maak je ruimte voor geluk door constructief te reageren, iemands sterkte te activeren en plezier te maken.

Herken jouw kracht, krijg zicht op wat voor jou van waarde is en probeer hier naar te handelen. Doe de dingen die je werkelijk wilt en vindt plezier in gewone, alledaagse of vervelende taken door jouw kracht in te zetten.

 

Hoe fit is jouw brein?
Wil jij jouw mentale conditie verbeteren?
Wat ga je doen?

 


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s