Hoe is het met jouw mentale veerkracht?

Wat er ook gebeurt in ons leven (veranderingen, negatieve gebeurtenissen, een verlies, een burn-out, een depressie, problemen veroorzaakt door stress op het werk …), steeds weer wordt de manier waarop we onze weg banen door het leven bepaald door onze veerkracht.

In zijn boek ‘Veerkracht; onze natuurlijke weerstand tegen een leven vol stress’ (2017) uitgegeven door Witsand Uitgevers legt Michael Portzky uit wat we moeten weten over veerkracht. Hieronder vind je zijn definitie van mentale veerkracht:

Mentale veerkracht betekent:
Dat iemand in staat is na tegenslag of uitdagingen weer tot een goede balans te komen in zijn of haar  leven.
Dat nieuwe ervaringen bijdragen aan het zelfvertrouwen waarmee toekomstige uitdagingingen worden aangegaan.
Dat er voldoende vertrouwen is in de eigen capaciteiten en er een realistisch inzicht is in de eigen beperkingen.
Dat er acceptatie is van de dingen die niet veranderd kunnen worden zodat rouw sneller kan worden verwerkt en energie kan worden gestoken in uitdagingen die wel te beïnvloeden zijn.
Dat er doorzettingsvermogen is, ook als het tegenzit.
Dat er de overtuiging is dat het leven zinvol is en men bereid is er iets van te maken.
Dat zowel goede als minder goede periodes in het leven onder ogen worden gezien en men zich niet blind staart op alleen positieve of negatieve ervaringen.
Dat men zelf verantwoordelijkheid draagt voor de eigen acties.

Stress heeft een grote invloed op de kwaliteit van onze mentale veerkracht.

Stress
Wanneer een mens enkele duizenden jaren geleden, in zeer primitieve en vaak gevaarlijke situaties werd geconfronteerd met een ernstige bedreiging dan was dat niet zelden een kwestie van leven of dood. Als je in die situatie niet bij machte was je door inzet van stresshormonen onmiddellijk voor te bereiden op vechten of vluchten,  was de kans erg groot dat je het niet overleefde.
Als we kijken naar vandaag dan worden we niet meer gestresst omdat we in de verte een bedreigend dier zien aankomen maar door de wekker die heel al vroeg gaat, de filestress en de vraag of wel op tijd op de plaats van onze bestemming aankomen. Op ons werk haasten we ons voor alle dingen die nog gedaan moeten worden en ook thuis wachten ons allerlei klussen en verplichtingen.
Als deze situatie ook nog gecombineerd wordt met stress door ziekte, relatieproblemen, financiële problemen of andere problemen die onze aandacht vragen, dan breidt de stress zich makkelijk uit van maandagochtend tot zondagavond.
De hele tijd doen onze stresshormonen, die reageren alsof ons lichaam onder bedreiging is, hun ding. Daar betalen we een zeer hoge kostprijs voor.

Schade door stress
Portzky beschrijft hoe de stukken van de puzzel steeds meer in elkaar passen: waarom krijgen gestreste atleten steeds meer blessures en krijgen stressgevoelige patiënten allemaal fysieke klachten?
Chronische stress veroorzaakt verschillende gezondheidsproblemen. Denk hierbij aan slaapproblemen, hoofdpijn, nek- en rugklachten, maag- en darmproblemen, hart- en vaatziekten en een verminderde werking van het immuunsysteem.
De lijst van nieuwe inzichten in wat chronische stress met het lichaam kan doen blijft groeien.

Behoud van mentale veerkracht
Door preventie en tijdig herstel van schade door stress kunnen we voorkomen dat de stress onze mentale veerkracht ondermijnd.
Voor het behoud van onze mentale veerkracht noemt Portzky de volgende vier pijlers:

Vier pijlers voor mentale veerkracht

Structurele verlaging van het stressniveau
Door anders om te gaan met stress of door een aanhoudende stresssituatie te beëindigen kunnen we ons stressniveau structureel verlagen. Je kunt bij dat laatste denken aan het vinden van werk dat beter bij je past of het verbreken van een destructieve relatie.

Blijf af van neurotoxische stoffen zoals alcohol of drugs
Alcohol en andere drugs kunnen een aanzienlijke schade aan ons brein veroorzaken.
Er zijn zelfs synthetische drugs die na eenmalig gebruik een definitieve receptorbinding aangaan, waardoor deze receptoren in onze hersenen definitief bezet zijn. Gebruik, maar met mate gaat hier dus zeker niet op!

Bewaak stress reducerende activiteiten
Mentale veerkracht hangt sterk samen met de stress reducerende eigenschappen die we inzetten.
Hoe slagen we erin ons gepieker en onze negatieve gevoelens even te onderbreken?
Dat kunnen we doen door onze gedachten zo in beslag te nemen dat er even geen ruimte meer is voor allerlei gedachtenspinsels die ons ontregelen. Sporten, lezen, muziek beoefenen of luisteren dragen hieraan bij.
Er zijn andere activiteiten die aanvankelijk het zelfde resultaat bieden maar die op den duur zeer risicolvol en destructief zijn zoals het eerder genoemde middelengebruik.

Combineer cognitieve training met krachttraining
Er zijn wetenschappelijke bewijzen dat de combinatie tussen studeren/cognitief bezig blijven en krachttraining specifieke voordelen oplevert voor het herstel van de gevolgen van stress op ons brein.

Onze mentale veerkracht is dus sterk verbonden met de hoeveelheid stress die we ervaren, de wijze waarop wij hier mee omgaan en de kwaliteit van ons herstel.

 

Hoe is het met jouw mentale veerkracht?

 


..
.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s