Stress te lijf

In zijn boek ‘Guide to stress-free living’ (2013) uitgegeven door Lifelong books, geeft Amit Sood handvatten voor het omgaan met stress. Hij beschijft wat je kunt doen om stress te voorkomen.

In zijn aanpak van stress richt Sood zich op aandachtstraining dat ons helpt bij de aanpak van rusteloosheid en op het bewust geven van betekenis waardoor we niet onnodig gestresst raken.

Aandachtstraining
Aandachtstraining helpt ons te stoppen met piekeren en brengt ons terug in het hier en nu. Hoewel we nooit perfecte aandacht kunnen schenken aan wat er nu is, kunnen we wel stap voor stap vooruitgang boeken. Gaandeweg zijn we door training in staat ons brein daadwerkelijk te veranderen.

Bewust betekenis geven
Aandacht brengt informatie in ons werkgeheugen. Als wij deze informatie  van een betekenis voorzien creëren we een ervaring. Het geven van een betekenis doen wij veelal onbewust door interpretatie. Hierbij putten we ongemerkt uit eerdere ervaringen die in ons geheugen zijn vastgelegd. Onze interpretatie geeft richting aan wat we doen en laten.
Onze interpretatie wordt gestuurd door vooroordelen die vaak niet helpend zijn. Door bewust betekenis te geven aan wat op ons pad komt voorkom je dat stress onnodig toeslaat.

Vooroordelen
Vooroordelen vormen vaak een rigide negatief wereldbeeld. Ze zijn afkomstig uit ons overlevingsinstinct. Vooroordelen verdelen de wereld. Bijvoorbeeld in goed of slecht, in ergens van houden of iets haten. Ze gaan voorbij aan het feit dat de meeste dingen niet te vangen zijn met één of ander perspectief. Zo kun je van noten zeggen dat ze gezond zijn, maar als je er allergisch voor bent kunnen ze levensbedreigend zijn.
Voorkeuren die uit vooroordelen ontstaan zetten relaties onder druk. Door training wordt je je bewust van jouw vooroordelen en kun je stap voor stap belemmerende vooroordelen omzetten in principes die waarde toevoegen.

Principes
In zijn programma maakt Sood ruimte voor het toepassen van de onderstaande principes die helpen stress te verminderen en waar mogelijk stress te voorkomen.

Dankbaarheid
Dankbaar zijn voor kleine en grote dingen: voor bijvoorbeeld schone lucht en schoon water, voedsel, veiligheid, liefde en respect.
Wacht niet met waarderen wat je toevalt tot je de dingen verliest die belangrijk voor je zijn.

Compassie
Het herkennen en erkennen van de pijn en het lijden van alle levensvormen met de intentie te helen.

Accepteren
Het omarmen van onzekerheid door los te laten wat we niet kunnen beïnvloeden en door het onaangename wat op ons pad komt toch te verwelkomen. Door aan te gaan wat er nodig is, om daarna weer volgende stappen te kunnen zetten.
Acceptatie is leven met onvolkomenheden zodat je geen tijd verliest aan details die niet relevant zijn.

Dienen van een hoger doel
Focus op wie je bent en waarom je hier bent. Draag waar mogelijk bij aan jouw wereld, hoe klein ook en laat het iets beter en gelukkiger achter dan dat je het aantrof.

Vergeven
Respect voor het menselijke deel in ieder mens. Herkennen en erkennen dat we allemaal kwetsbaar en feilbaar zijn. Vergeving is jouw gift aan jezelf en anderen.

Het aanleren van nieuwe vaardigheden voor onze omgang met stress gaat niet vanzelf. Neem de tijd en de ruimte om stap voor stap jouw aandacht te trainen, bewust betekenis te geven, vooroordelen los te laten en vorm te geven aan jouw principes.

 

Hoe ga jij jouw stress te lijf ?

 


..
.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s