Verander in drie stappen

In zijn boek ‘De ladder; Waarom veranderen zo moeilijk is én … welke 3 stappen wel werken’ (2018), uitgegeven door Tyler Roland Press, beschrijft Ben Tiggelaar aan de hand van een eenvoudig model hoe je doelen stelt die werken, hoe je gedrag kiest dat tot succes leidt en welke support hierbij helpt.

Om tot nieuw gedrag en geslaagde verandering te komen gebruikt Tiggelaar als praktisch, eenvoudig model een ladder met drie treden .
De bovenste tree is het doel dat je nastreeft. De middelste tree is het gedrag dat nodig is om dat doel dichterbij te brengen. De onderste tree is de support, de ondersteuning die nodig is om het benodigde nieuwe gedrag ook daadwerkelijk uit te voeren.

Hieronder volgt een korte samenvatting van de inzichten die Tiggelaar in zijn boek beschrijft.

Drie belemmeringen voor verandering
Oude gedragspatronen vervangen door nieuwe kan, maar we onderschatten hoe moeilijk het is en hoe lang het duurt. Ons brein heeft een voorkeur voor gewoontes die goed werken en dat belemmert ons bij het ontwikkelen van nieuwe capaciteiten.

Motivatie is de innerlijke drang die we ervaren om een doel te bereiken of om bepaald gedrag te vertonen. Onze natuurlijke neiging op het voorkomen van pijn en verlies belemmert in veel gevallen onze motivatie om te leren, experimenteren en veel andere vormen van verandering.

Een van de meest kansrijke manieren om gedrag te veranderen, is het aanpassen van de omgeving. Dit stuit vaak op allerlei bezwaren.

 

Verandering vergt: een helder doel, concreet gedrag en effectieve supporttechnieken. Hieronder komen ze één voor één aan bod.

 

Doel
Doelen zijn een soort motivatie-magneten. Ze wijzen ons de richting, ze stimuleren actie, ze helpen ons om te zien of we vooruitgang boeken.

Drie tips:
Kies -als het even kan- geen prestatiedoel, maar een ontwikkeldoel. Prestatiedoelen zorgen ervoor dat we willen tonen wat we al kunnen. Of dat dat we juist willen voorkomen dat wordt ontdekt wat we niet kunnen. Leerdoelen leiden ertoe dat we onze capaciteiten ontwikkelen.
Formuleer een helder ‘waarom’ voor je doel. Gedragsonderzoekers stellen dat mensen meer gemotiveerd zijn voor doelen en taken wanneer ze begrijpen waarom ze eraan werken. Een helder ‘waarom’ maakt je doel krachtiger.
Heb je meer dan één doel, maak dan een heldere prioriteitenlijst.

 

Gedrag
Gedragswetenschappers onderscheiden in de regel drie belangrijke aanjagers voor gedrag: capaciteit, motivatie en omgeving.
Je moet een bepaalde handeling kunnen uitvoeren, je moet het willen en de omgeving moet ook de gelegenheid bieden om het te doen.

Drie tips:
Kies voor gedrag dat je leuk vindt.
Formuleer het gewenste gedrag zo concreet en helder mogelijk.
Denk ‘simpel’: maak je eerste stappen zo eenvoudig mogelijk.
Iedereen die zich bepaald gedrag voorneemt of een verzoek van een ander krijgt om bepaald gedrag te vertonen, maakt automatisch een inschatting van de vraag: zou ik dat kunnen? Psychologen noemen dat ‘self-efficacy’ of ‘waargenomen eigen competentie’. Het is essentieel dat je bij gedragsvoornemens denkt: dat moet lukken, dat kán ik. De truc om dat voor elkaar te krijgen is niet om jezelf op te pompen voor de spiegel met teksten als: je kunt het! Maar door gewoon iets te kiezen waarvan je uit ervaring weet: dat lukt me wel. Met name de eerste stap moet zo eenvoudig zijn dat je denkt: dat is simpel.

 

Support
Gedragseconoom Richard Thaler vat het mooi samen: ‘Niemand gelooft dat hij uit zichzelf kan opstaan om zeven uur ’s ochtends. Dus zet je een wekker. Zo moet je ook omgaan met andere voornemens’.

Drie tips:
Zorg dat de directe omgeving het gewenste gedrag ‘makkelijk’ maakt.
Bij elke verandering krijg je te maken met moeilijke momenten. Bereid je voor op momenten dat het even tegenzit.
Noteer regelmatig het gedrag dat je hebt vertoond. Alle veranderingen beginnen met gedrag en de resultaten komen later.

 

Welke verandering overweeg jij?
Wat is hierbij jouw doel, welk gedrag hoort daarbij
en welke support heb je hierbij nodig?

 


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s