Wanneer deed jij voor het laatst iets voor het eerst?

‘Stel je voor dat de wereld geen tussenpersonen kende, geen uitgevers, geen bazen, geen personeelsmedewerkers, niemand om te zeggen wat je niet mag doen.

Als je in zo’n wereld zou leven, wat zou je dan doen?’

In zijn boek ‘Durf!’ (2011), uitgegeven door A.W. Bruna Uitgevers B.V., nodigt Seth Godin ons uit om niet de gebaande paden te volgen maar zelf een nieuw pad te banen.

Hieronder vind je het gedachtengoed van Seth Godin kort samengevat.

Aan ideeën alleen heb je niets
We hebben allemaal wel ideetjes, invallen of sterke vermoedens. Als je het idee voor jezelf houdt, dan ben je alleen in theorie bezig om iets te concretiseren. Je concept blijft een concept.
Op een bepaald moment is het belangrijk dat je aan de slag gaat. Je hebt dan feedback nodig of iets klopt of niet.

De voorwaarde om belangrijk werk te doen
Zorg voor regelmaat in je werk.
Kunst maken is moeilijk. Verkopen is moeilijk. Schrijven is moeilijk. Belangrijk werk doen is moeilijk.
Maak een planning voordat je begint. Zorg ervoor dat je geen uitvluchten zoekt zoals het checken van je mail als je geconfronteerd wordt met tegenslagen, blokkades of onrust.

Wat kun je beginnen?
Mensen zijn tot de merkwaardige conclusie gekomen dat als ze niet iets autonooms, wereldverbeterends of risicovols kunnen starten, ze dan maar nergens aan moeten beginnen. Op de een of andere manier hebben we ons wijsgemaakt dat een project om ertoe te doen, een (merk)naam moet hebben, met bijbehorend gebouw en een beursnotering.
Eigenlijk zijn medewerkers de aangewezen personen om iets te beginnen. De derde man van een vier personen tellend klantenserviceteam kan het doen. De receptioniste kan het doen.

De vonk waar Seth Godin op doelt is makkelijk te omschrijven, maar ook makkelijk te vermijden:

Loopt er iemand te hannesen met een dienblad in het cafetaria van het ziekenhuis? Je kunt opstaan, ernaartoe lopen en diegene helpen. Het is misschien niet je taak, misschien wordt het wel niet gewaardeerd, maar je kunt het wel doen.
Bestaat er een betere manier om een boze klant telefonisch te woord te staan? Je kunt het uitproberen en het daarna anderen leren.
Is er een piepend scharnier waar iedereen zich aan stoort in de kamer? Pak wat olie en los het op.

Dit zijn misschien open deuren, maar als het open deuren zijn, waarom doet niet iedereen het?

 

Wacht jij nog steeds op jouw routebeschrijving, of ben je zelf al aan de slag gegaan om er één te tekenen?

 


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s