Stop met adviseren: activeer eigen hulpbronnen!

Hoe kun je mensen helpen hun problemen, moeilijkheden of dilemma’s zelf op te lossen?
In ‘Mag ik je geen advies geven?: in 6 stappen van probleem naar oplossing met de methode coachende gespreksvoering’ (2018), uitgegeven door TRED, laat Huub Buijssen stap voor stap zien hoe je op professionele wijze iemands eigen hulpbronnen kunt activeren.
Buijssen ontwikkelde de methode coachende gespreksvoering voor problemen die draaien om de vraag: ‘Wat moet ik doen?’
Met zijn methode kun je mensen helpen die worstelen met een dilemma of het maken van een moeilijke keuze.

Hieronder worden de 6 betrokken stappen van de methodiek kort samengevat.

Het verhaal zien door de ogen van de ander
Omdat we niet goed weten wat anderen voelen en iedereen anders in elkaar zit, is het moeilijk om te weten wat het beste bij de ander past.
Elk advies dat gegeven wordt, onthult vooral of uitsluitend iets over de adviseur.
Pogingen om de ander beter te begrijpen, zorgen ervoor dat de ander over zijn eigen probleem gaat nadenken. Door het eigen verhaal uit te leggen groeit het inzicht in het onderliggende probleem.

Hulp bij het formuleren van het probleem
In de tweede stap wordt een bondige probleemomschrijving gemaakt, gezien door de ogen van de ander. Het gaat hierbij om zijn of haar definitie van het probleem.
Hoe korter en duidelijker de omschrijving, hoe gemakkelijker het is om een oplossing te bedenken. Een goede korte definitie zorgt vaak al voor helderheid en het begin van een oplossing.

Aandacht voor gevoelens
Als iemand vol gevoelens zit, houden ze hem in de greep en is de rede niet toegankelijk. Iemand moet dan eerst zijn gemoed luchten en zo geestelijke ruimte scheppen.
Het uiten van gevoelens is niet voldoende; gevoelens moeten daarna ook nog worden erkend. Als dat laatste ook gebeurt en gevoelens worden gehoord, dan worden ze minder hevig.

Hulp bij formuleren van de oplossing
Het gaat niet om een oplossing, maar om dé oplossing. Dat wil zeggen de favoriete oplossing van de ander. Of die nu haalbaar is of niet.

Nagaan van haalbaarheid van de favoriete oplossing
Net als bij de vorige stappen is het de ander die bepaalt of een oplossing haalbaar is. Het nut van het vragen naar de haalbaarheid zit hem vooral in het openen van de poort naar een reële of haalbare oplossing.

Stilstaan bij de uitvoering van de oplossing
Na het formuleren van de oplossing moeten woorden worden omgezet in daden. Dat is het moelijkste wat er is. Of iemand uiteindelijk de beslissende stap zet, moet de praktijk uitwijzen. Dat ligt in de handen van de ander.

 

Lukt het jou geen advies te geven maar aan te sluiten
bij de hulpbronnen van de ander?

 


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s