Breng je brein in beweging

Overal zien en gebruiken we liften en roltrappen. Voor alles hebben we een afstandsbediening. Stofzuigers en grasmaaiers bewegen zichzelf voort. Elektrische fietsen, openbaar vervoer en auto’s zorgen ervoor dat we steeds minder bewegen.

Whatsappen, twitteren, facebooken, skypen, maar ook gamen, alleen thuis of thuis met anderen elders in de wereld. Televisiezenders, sportnetten, filmnetten, internet via je televisie. Wie staat er nog op uit zijn stoel?

Steeds minder mensen blijken te voldoen aan de norm voor gezond bewegen: minimaal dertig minuten per dag, matig intensief, zeven dagen per week.

In zijn boek ‘Laat je hersenen niet zitten; hoe lichaamsbeweging de hersenen kan activeren’ (2016), uitgegeven door Atheneum-Polak & Van Gennep, beschrijft Erik Scherder dat lichaamsbeweging niet alleen ons lijf maar ook ons brein in conditie houdt. Beweging zorgt niet alleen voor cognitieve reserve maar draagt ook bij aan het verbeteren van ons geheugen, bestrijden van stress en de ontwikkeling van ‘wijsheid’.

Cognitieve reserve
Cognitieve reserve houdt in dat iemand met veel ‘reserve’ in de hersenen eventuele nadelige gevolgen van bijvoorbeeld een hersenziekte als dementie lange(re) tijd kan opvangen voordat de symptomen echt een nadelig effect op het dagelijks functioneren krijgen.
Vooral gedurende de eerste vijfentwintig tot dertig levensjaren, maar feitelijk een heel leven lang, wordt cognitieve reserve opgebouwd.
Je kunt bouwen aan cognitieve reserve door te bewegen.

Invloed van bewegen op ons brein
Beweging zoals lopen kan een positief effect hebben op cognitieve processen en zo leiden tot meer ‘wijsheid’. Door beweging ontstaat een betere doorbloeding in de hersenen en maken hersencellen meer onderlinge verbindingen. Ook de chemische huishouding reageert gunstig op bewegen.
Bewegen heeft niet alleen een positief effect op het geheugen en ons stressniveau maar ook op onze impulscontrole. Verder heeft lichamelijke training een positief effect op stemmingsstoornissen zoals depressie.

 

Hoe zorg jij voor jouw brein?
Beweeg je voldoende om zo te blijven bouwen aan de kwaliteit van je brein

en jouw cognitieve reserve?

 


..
.

Een gedachte over “Breng je brein in beweging

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s