Slapen is niets doen

Slapen is gezond. Niet voor niets brengen wij een deel van ons leven slapend door. Maar wat als je niet kúnt slapen?

In haar boek ‘Slapen is niets doen’ (2018), uitgegeven door Uitgeverij Lucht, beschrijft Aline Kruit dat je niet méér maar juist minder moet doen om goed te slapen.
Hieronder zijn enkele hoofdlijnen uit haar boek samengevat.

Mindswitch
Het is een menselijke eigenschap om, als je iets niet fijn vindt, ervan af te willen. Je wordt actief om een ongewenste toestand, in dit geval slapeloosheid , te beïnvloeden. Je gaat er de strijd mee aan en geest en lichaam komen in de actiestand. Door het nemen van maatregelen die ervoor moeten zorgen dat je kunt slapen, geef je jezelf de boodschap dat er iets spannends staat te gebeuren: slapen. Daarbij roept het onvrijwillig wakker liggen allerlei emoties en gedachten op die je lichaam en geest nog actiever maken.
Je hebt geen invloed op je slapen, het is niet iets wat je af kunt dwingen. Het vechten tegen slapeloosheid om in slaap te vallen is een heilloze weg.
Hoewel je geen invloed hebt op je slapen kun je wel stoppen met vechten tegen de slapeloosheid.
Stoppen met vechten en stoppen met proberen om in slaap te vallen houdt in dat je je slapeloosheid accepteert.

Stop met piekeren
Veel slechte slapers piekeren; ze denken terug aan de afgelopen dag, of kijken vooruit en maken zich zorgen.
We zijn geneigd veel waarde toe te kennen aan onze gedachten, beschouwen ze als waarheid of feit, terwijl het persoonlijke hersenspinsels zijn, electrische activiteit van het brein dat zich vertaalt in woorden, zinnen, verhalen en beelden.
Het verstand kan behulpzaam zijn, bijvoorbeeld bij plannen en organiseren. Dan zijn het ‘helpende gedachten’. Maar het verstand kan ook behoorlijk in de weg zitten door ‘niet-helpende gedachten’ die je naar beneden halen of ervoor zorgen dat je blijft hangen in ongezonde patronen.
Als je je realiseert dat je talloze gedachten hebt waar je niets mee hoeft, kun je jezelf leren er losser mee om te gaan. Je kunt je gedachten opmerken, ze zien voor wat ze zijn, een verzameling woorden en beelden, en ze loslaten.

Mindfull
Mindfullness is bewust aandacht geven aan ervaringen zoals ze zijn, op het moment zelf, zonder oordeel. Mindfulness leert je om meer in het hier en nu te zijn, in plaats van in de gedachtenmachine die je steeds naar het verleden of naar de toekomst trekt. Mindfulness helpt bij de aanpak van slapeloosheid. Je kunt het op ieder moment van de dag inzetten. Alles wat je nodig hebt is je ademhaling, zintuigen en lichaam. Zo brengt het bewust stilstaan bij je ademhaling je terug in het hier en nu.

Goed slapen begint overdag
Je kunt de dag en de nacht niet los van elkaar zien. Misschien is de slapeloosheid wel een signaal dat je niet goed bezig bent. Dat je je energie in de verkeerde dingen stopt of dat jouw leefstijl aan herziening toe is.
Gezond leven heeft een positieve invloed op de slaap.
Een powernap van 20 tot 30 minuten vroeg in de middag is prima.
Door, ondanks de vermoeidheid, te investeren in belangrijke activiteiten, wordt het slaapprobleem minder allesbepalend. Dit kan een helende werking hebben.

Hoe blijf je een goede slaper?
Het is zinloos je te verzetten tegen (innerlijke) ervaringen waar je geen invloed op hebt. Slapen is zo’n fenomeen: het onttrekt zich aan controle en hoe harder je je best doet om te slapen, des te verder jaag je de slaap weg.
Door anders om te gaan met de gevoelens, gedachten en lichamelijke sensaties die optreden bij slapeloosheid, voorkom je dat je maatregelen neemt die jouw slaapprobleem juist verergeren.
Door te accepteren dat je nu eenmaal vervelende gedachten kunt hebben, ontstaat er kalmte in ons brein.
Door toepassing van mindfulness verlaag je je stressniveau en kom je dichter bij wat slapen in essentie is, namelijk rusten en niets doen.

 

Wat kun je laten om goed te kunnen slapen?

 


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s