Wendbaar werken, leren en ondernemen

De veranderende wereld vraagt om andere kwaliteiten en andere kennis dan veel professionals kunnen leveren.

In zijn boek ‘Olietankers en speedboten; wendbaar werken in de 21e eeuw’ (2014), uitgegeven door Business Contact, onderzoekt Menno Lanting hoe de toekomst van innovatie, organisaties en werk eruitziet.
Hij beschrijft in zijn boek onderstaande zeven principes van wendbaar werken, leren en ondernemen.

Steeds falen en weer opstaan
Vaak denken we dat als we ergens aan beginnen, dat we dat koste wat het kost moeten afmaken, of het nou een succes is of niet. Het vooruitzicht om te falen weerhoudt mensen met kwaliteiten en energie die ergens anders juist erg gewenst zijn, de doodlopende weg te verlaten.
Je kunt deze valkuil ontwijken door regelmatig de voortgang van de projecten waaraan je werkt te evalueren. Levert je bijdrage nog echt wat op? Heeft het project eigenlijk wel zin? Zou je passie ergens anders beter tot zijn recht komen? Dit zijn lastige vragen, maar juist daarom van  belang.

Een leven lang leren: leerling en leraar tegelijk
Om veel te kunnen experimenteren en te durven mislukken is in onze hoogst complexe tijd een organisatiecultuur nodig waarin leren centraal staat. Om wendbaar te zijn, moeten medewerkers altijd en overal toegang hebben tot nieuwe kennis. Dit hoeft niet in de vorm van formele lessen of trainingen; informeel leren op de werkplek is veel belangrijker. Dat vraagt om een ‘lerende houding’ van medewerkers: weten wat je leerdoel is, feedback over je verbeterpunten verzamelen, zelf het initiatief nemen om kennis te vinden, anderen vragen je te helpen en bovenal ervaringen met anderen delen.

Persoonlijk contact
Verschillende wetenschappelijke onderzoeken ondersteunen het idee om medewerkers direct in contact te brengen als je innovatie wilt stimuleren. Vaak contact hebben met collega’s is een van de belangrijkste manieren om veelvuldig feedback te krijgen op je activiteiten.

Slimmer en sneller werken en leren
Het digitale tijdperk zorgt ervoor dat de tijd tussen actie en reactie steeds korter wordt. Om relevant te blijven dient je kennis meer dan ooit up-to-date te zijn. De kennis die je opdeed tijdens je opleiding is  niets of nauwelijks nog wat waard. Delen is hierbij van groot belang maar wees je er wel bewust van wat je deelt.
Voor veel mensen gaat er op een gemiddelde werkdag enorm veel tijd verloren aan zaken die niet direct bijdragen aan het werk waarvoor ze eigenlijk aangenomen zijn.
Zo gaat er veel kostbare tijd verloren aan het sturen en lezen van e-mail, terwijl het bij veel van wat we elkaar versturen de vraag is of het werkelijk noodzakelijke informatie betreft.
Zoek naar de balans van snel reageren, reageren en niet reageren of via een andere weg communiceren.

Transparantie
Creativiteit volgt als mensen ervaren dat ze als volwassenen behandeld worden in een open en stimulerende cultuur.
Als je open bent over wie een beslissing heeft genomen en vervolgens over wie er verantwoordelijk is voor de gevolgen van die beslissing, dan zijn medewerkers veel minder bezig met de vraag hoe een beslissing tot stand is gekomen.

De juiste balans
De perfecte balans bestaat niet. Voor veel mensen is het vinden van een goede werk-privébalans een enorme uitdaging. Het helpt daarbij om resultaten te meten in plaats van aanwezigheid. Het gaat om wat je bereikt, wat je deelt, en niet om hoe lang je achter je bureau zit.
Afzondering en diep nadenken zorgen ervoor dat je veel meer je eigen ideeën kunt ontwikkelen in plaats van dat je reageert op wat anderen bedacht hebben. De digitale technologie kan er vervolgens voor zorgen dat we deze inzichten heel snel en gemakkelijk met elkaar kunnen delen.

Omring je met talent
Talent voelt zich aangetrokken tot organisaties die voortdurend bezig zijn om hun processen en structuren zo in te richten dat iedereen het beste uit zichzelf en uit elkaar kan halen.

Hoe werk, leer en onderneem jij?
Welk principe zou jou nu verder kunnen helpen?


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s