Trap niet in de geluksval!

De manier waarop wij geluk najagen maakt ons in veel gevallen ongelukkig.
In zijn boek ‘The happiness trap’ (2007), uitgegeven door Robinson laat Russ Harris zien hoe je niet in deze geluksval trapt. Hij biedt handvatten om stress te verminderen, angst en twijfel te overwinnen en om te gaan met pijnlijke gedachten en gevoelens.

In het eerste deel van zijn boek laat Russ Harris de verhalen zien die de basis vormen van de geluksval.

Verhalen die ons geluk in de weg staan

Mensen zijn van nature gelukkig
In onze westerse cultuur proberen we elkaar ervan te overtuigen dat geluk vanzelfsprekend is en als we maar goed ons best doen we ongeluk kunnen voorkomen.
Het dagelijks leven laat een heel ander beeld zien. Statistieken wijzen uit dat velen van ons lijden aan een sombere stemming en dat de kans dat we ergens in ons leven psychische problemen ontwikkelen groot is.
Verder zijn er veel andere oorzaken die het leven tot een last kunnen maken zoals eenzaamheid, financiële problemen, relatieproblemen, problemen op het werk en het ontbreken van zin en een bedoeling in ons leven.

Er is iets mis als je niet gelukkig bent
In onze samenleving gaan we ervan uit dat mentaal lijden niet normaal is. We zien het als zwakte of ziekte. Iets wat past bij een stoornis en niet zo hoort te zijn.
Door dit verhaal krijgen we het gevoel dat er iets mis gaat, of we iets niet goed doen, als we ons niet goed voelen.

Om ons beter te voelen moeten we af van negatieve gevoelens
We leven in een samenleving met een obsessie voor het vinden van geluk. Het verhaal dat ons hierbij verteld wordt is dat we dat kunnen bereiken door negatieve gevoelens te verwijderen of te onderdrukken.
Een mooi verhaal maar wel een sprookje. Negatieve emoties zijn een onuitwisbaar deel van ons leven. Er bestaat niet zoiets als een perfecte partner, perfect werk of een perfecte wereld.

Om gelukkig te kunnen zijn moeten we controle hebben over wat we denken en voelen
Er wordt vaak gedacht dat om gelukkig te zijn negatieve gedachten uitgedaagd moeten worden en ons hoofd gevuld moet worden met positieve beelden en gedachten.
Dit is vaak een doodlopend spoor. We hebben maar weinig controle over wat we denken en voelen.
Juist door controle te zoeken verlies je de grip.

Bovenstaande verhalen zitten in de weg en zijn beperkend.
Nu we ons daarvan bewust zijn kunnen we onze energie richten op verschillende principes die wel bijdragen aan meer perpectief voor een zinvol, betekenisvol leven.

 

Principes voor psychologische flexibiliteit

Observeer
Onze mogelijkheid te observeren is een vaardigheid die nog onvoldoende op waarde wordt geschat.
Door jezelf beter te leren kennen en door meer gewaar te worden wat je denkt, voelt en doet kun je beter leren omgaan met negatieve gevoelens en gedachten.

Ontdek wat jou beweegt
Het verhelderen wat voor jou waardevol is, is een belangrijke stap voor een betekenisvol leven.
De waardenkiezer kan je helpen bij het vinden van de waarden die bij jou passen.

Verbind
Door je volledig te verbinden met wat er hier en nu gebeurt, zorg je ervoor dat je niet kunt piekeren over wat er was, of mogelijk nog zal komen.

Laat los
Gedachten zijn slechts gedachten en krijgen alleen betekenis als we er een verhaal van maken. Bijvoorbeeld als we gedachten serieus nemen, denken dat ze waar zijn en in ze geloven.
Ons brein is een gedachtenproducerende machine. Gedachten komen en gaan. Door de verhalen los te laten die we aan deze gedachten verbinden, verliezen de gedachten hun betekenis. Ze verliezen zo hun kracht en zijn niet meer in staat je bang te maken of te verstoren.

Maak ruimte
Probeer gedachten en gevoelens niet te onderdrukken. Geef ze de ruimte. Door ze onder ogen te zien en te ervaren verdwijnen ze ook weer uit je leven.

Onderneem actie
Een waardevol, betekenisvol leven vraagt om terugkerende acties die passen bij jouw waarden. Het vraagt om steeds maar weer opnieuw beginnen, wat er ook gebeurt.

De genoemde principes vormen de basis voor ACT.

 

ACT
ACT voorkomt dat je in de geluksval trapt. Het staat voor accepteren, verbinding maken en actie ondernemen:

A = Accept: Accepteer jouw gedachten en gevoelens
C = Connect: Verbind je met jouw waarden
T = Take action: Onderneem actie

 

Herken je de geluksval?
Lukt het jou hieraan te ontsnappen?

 


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s