Liever leren dan afleren

Leren in plaats van therapie, niet vanuit de gedachte dat je ‘genezen’ moet worden, maar dat er dingen zijn die je niet geleerd hebt en die je zelf onder de knie kunt krijgen.

In ‘Liever leren dan afleren; praktische levenslessen’ (1985), uitgegeven door De Toorts, delen Bruno-Paul De Roeck en Joos van den Abeele een kader en gereedschap waarmee je door onderzoek kunt ontdekken hoe dingen gaan en hoe het anders kan. Ze helpen bij het zelf verwerven van nieuwe inzichten. Dit doe je door uitproberen, fouten maken en steeds opnieuw ontdekken. Het is een proces van bewust worden.

 

Bewust worden
Door dingen die gebeuren te zien in hun spanningsveld, stil te staan bij de dingen die zijn, ordenen en verwoorden, vergelijken en toetsen, sleutels ontdekken en uitwisselen en samenwerken leren we.
Hieronder worden deze elementen die ons bewuster maken kort samengevat.

Dingen die gebeuren zien in hun spanningsveld
Het leven toont zich in tegenstellingen: macht tegenover onmacht, vrijheid tegenover bepaaldheid, fantasie tegenover werkelijkheid, verandering tegenover stabiliteit, etc. Soms raken mensen gevangen in één van de polen van een tegenstelling. Wanneer mensen zich niet uit deze klem kunnen losmaken, lijkt het wel alsof alles zo maar met hen gebeurt en zij er zelf niets over te zeggen hebben. De verleiding is dan groot om het stuur aan een ander over te geven: aan een leider, een heerser, een deskundige, in plaats van zelf op onderzoek uit te gaan om zo meer gerichte stappen te kunnen zetten.

Stilstaan bij de dingen die zijn
Stilstaan bij de dingen die zijn; niet zozeer bij de dingen die niet zijn en die zouden moeten zijn. Stilstaan bij de dingen die ons raken. Want de dingen die ons raken dagen ons uit, stellen ons voor keuzes, doen pijn, maken gelukkig of beklemmen ons. Zij doen iets met ons. En daardoor moeten we er ook wat mee.
Stilstaan bij wat er is: in onszelf, in de situatie, in grotere gehelen. Zonder te verklaren of te oordelen. Gewoon vaststellen en aandachtig kijken zonder iets te willen veranderen. Want als we ons richten op ‘veranderen’ kunnen we niet meer waarnemen wat er is.

Ordenen en verwoorden
Het waargenomene ver-woorden. Zodat de verschijnselen aan het woord kunnen komen, geordend worden en gedeeld kunnen worden met anderen. Om de zaak te overzien en op een rijtje te zetten.

Vergelijken en toetsen
Kijken of onze opvattingen over een stukje van onze werkelijkheid wel kloppen met de rest van de werkelijkheid. Of de dingen waar we ‘zeker’ van zijn ook kloppen met het geheel van onze andere ervaringen, met wat we doen.

Sleutels ontdekken
Door op onderzoek uit te gaan kunnen onze bevindingen een meer algemene waarde krijgen en kunnen we praktische sleutels ontdekken die passen op gelijkwaardige situaties.

Uitwisselen en samenwerken
Als we van iemand merken dat hij aandachtig naar ons kijkt en luistert, dan verhoogt dat ons bewustzijn. Via een ander kunnen we beter naar onszelf kijken. De verbazing, de vragen,de belangstelling en de reacties van de ander kunnen het beeld dat we van onze situatie hebben verhelderen.
Uitwisseling garandeert ons dat we er niet alleen mee blijven zitten. Problemen als privé-aangelegenheden zien is de grootste helft van het probleem.

 

Lukt het jou te blijven leren?
Krijg jij de dingen onder de knie die voor jou van belang zijn?

 


..
.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s