Strategie en leiderschap

Stel dat u vandaag de deuren van uw onderneming sluit, zouden uw klanten dan echt iets kwijtraken? Hoe lang zou het duren en hoe moeilijk zou het voor hen zijn om een ander bedrijf te vinden dat net zo goed aan hun behoeften voldoet als het uwe heeft gedaan?

Kunt u die vragen beantwoorden?
Als u dat niet kunt, of als u onzeker bent over uw antwoord dan heeft u een goede reden zich verder te verdiepen in strategie en leiderschap.

In haar boek ‘De strateeg; een nieuwe visie op leideschap en strategie’ (2012), uitgegeven door Uitgeverij Balans, biedt Cynthia Montgomery een nieuw perspectief op strategie en de rol van de leider.
In haar boek leert Montgomery de lezer hoe vaardigheden ontwikkeld kunnen worden die nodig zijn voor een daadkrachtige strategie en werkelijk leiderschap.
Het gaat hierbij om het vinden van een goed doel, het maken van een verschil dat ertoe doet en het verwezenlijken van het doel. Hieronder worden ze samengevat:

Een goed doel
Een goed doel bezit enkele cruciale kenmerken:

Een goed doel is waardevol
Het is inspirerend voor alle betrokkenen en geeft de inspanningen betekenis.
Een goed doel slaat piketpaaltjes in de grond
Het zegt: ‘Wij doen x en niet y.’ ‘Wij willen dit zijn en niet dat.’ Wie voor het ene kiest, kan niet ook het andere doen.
Een goed doel onderscheidt, maakt bijzonder
Als u uw bedrijf alleen in algemene termen kunt omschrijven: ‘Wij zijn een pr-bedrijf’, of: ‘Wij zijn een ICT-adviesbureau’, dan hebt u geen echt doel. De reden waarom uw bedrijf bestaat, de specifieke klanten die u wilt bedienen, de marktbehoeften waarin u wil voorzien moeten u op een of andere manier onderscheiden van anderen die in grote lijnen hetzelfde doen als u.

Een verschil dat er toe doet
Niet alle verschillen zijn hetzelfde. Het verschil moet echte consequenties hebben. Doelen moeten er niet alleen voor u toe doen, maar ook voor degenen met wie u zakendoet.
Waarde scheppen voor anderen is de veiligste manier om zelf waarde te verzilveren.

Je doel verwezenlijken
Nadat u uw doel hebt bepaald, uw activiteiten en bedrijfsmiddelen op elkaar hebt afgestemd en de resultaten hebt getoetst bent u klaar om uw strategie samen te vatten in een verklaring die u kunt gebruiken om uw visie zowel binnen als buiten uw bedrijf uit te dragen.

Een goede strategieverklaring omschrijft het doel van de organisatie, haar concurrentiemiddelen en haar unieke pluspunten door antwoord te geven op de meest fundamentele vragen over wat de organisatie doet en hoe ze dit doet:

Wie dienen wij?
Met wat voor soort producten of diensten doen we dat?
Wat doen wij anders of beter?
Wat stelt ons in staat dat te doen?

De verklaring heeft de volgende eigenschappen:
Ze is kort en bondig.
Ze is specifiek.
Ze geeft een zodanige uiteenzetting van wat de organisatie doet en waarom ze van belang is, dat iedereen deze kan samenvatten zonder haar letterlijk te citeren.
Ze vermijdt jargon als ‘beste in zijn soort’, ‘beste in zijn klasse’ of vage woorden als ‘superieur’, ‘expert’, en ‘enthousiast’.
Ze is bevestigend, maar niet hoogdravend of gewichtig.
Mensen zien gemakkelijk dat u het bent.

 

Welke strategie kies je en hoe geef jij vorm aan leiderschap?

 


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s