Verbeter je mentale conditie

Hoe verbeter je je mentale conditie en houd je hem op peil?
In zijn tweede boek ‘Mindgym work-outs’ (2019), uitgegeven door Maven Publishing, laat Wouter de Jong zien hoe je je aandachtsspier verder kunt trainen, hoe je positieve emoties langer vasthoudt en hoe je veerkrachtig om kunt gaan met tegenslagen.
Hij gaat verder in op de wijze waarop je jouw mentale conditie kunt verbeteren door het versterken van aandacht, het vergroten van compassie en het verder ontwikkelen van geluksvaardigheid. Tenslotte beschrijft hij hoe je wilskracht kunt blijven inzetten voor het onderhoud.

 

Aandacht

Aanwezigheid is onmisbaar voor een gelukkiger leven.
De basis voor bewuster leven, een leven in het nu, is een sterke aandachtsspier.
Wat je wilt bij aandachtstraining is dat jij zelf bepaalt waarop je je aandacht richt en vooral ook dat je de kwaliteit ervan bepaalt, bijvoorbeeld oppervlakkig, verstrooid of juist diep.

Richting
Je kuntje aandacht intern richten op gedachten en gevoelens. Focus op je lijf ligt aan de basis van focus op je gevoelens en gedachten.  Je kunt je aandacht ook extern richten: op je omgeving.
Breedte
Selectieve aandacht is gericht op één punt, als een laserstraal.
Bij open aandacht laat je je focus los en stelt je open voor alle prikkels (geluid, gedachten etc.)
Om je bewust te zijn welke vorm van aandacht je gebruikt, zet je meta-aandacht in. Deze helikopterview stelt je in staat te schakelen tussen de aandachtssoorten.
Kwaliteit van de aandacht
Bij aandacht gaat het niet alleen om het onderwerp van je aandacht, maar vooral om de relatie die je ermee hebt. Accepteer je hetgeen je aandacht geeft? Verzet je je ertegen of voel je je er neutraal over?

Je kunt jouw aandacht trainen met selectieve aandacht voor je adem. Verder kun je jouw aandacht trainen door activiteiten met volle aandacht uit te voeren. Eén enkele ademhaling of handeling is al genoeg om te kunnen oefenen.

 

De kracht van compassie

Compassie betekent oog in oog staan met de moeilijkheden van het leven zonder omvergeblazen te worden. Dit alles met de intentie om de ander of jezelf minder te laten lijden.
Mensen die compassie trainen staan sterker bij tegenslag, nemen meer verantwoordelijkheid én presteren beter. Door met compassie naar jezelf te leren kijken realiseer je je dat je goed bent zoals je bent, zonder dat je aan bepaalde voorwaarden hoeft te voldoen.

Zelfwaardering maakt blind
Als we ons vastklampen aan zelfwaardering zijn we geneigd ons voortdurend te vergelijken met andere mensen. Waar zelfwaardering je op den duur verlamt en opbrandt, werkt zelfcompassie juist motiverend. Je durft fouten te maken en hebt de veerkracht om ze te herstellen.
Tem je interne criticus
Onze innerlijke criticus is een hindernis op weg naar meer compassiekracht. We kunnen onze interne criticus temmen door hem eerst te herkennen en hem daarna te vervangen door onze innerlijke coach.
Taalkracht
De kracht van woorden is enorm. Je woordgebruik zegt heel veel over hoe je met jezelf omgaat en beïnvloedt ook je eigen gevoel.
Door te spreken met compassie, ben je beter in staat om een moeilijke boodschap op een vriendelijke en constructieve manier te brengen.

 

Geluksvaardigheid

Negatieve emoties vernauwen de aandacht. Positieve emoties helpen je het grote geheel te zien. Door positieve emoties te herkennen en dankbaarheid te ervaren wordt je beter in staat om het goede en positieve in je op te nemen en het langer vast te houden.

Dankbaarheid
Dankbaarheid is een van de effectiefste en krachtigste geluksstrategiën. Het roept heel veel positieve emoties op. De sleutel is niet af te wachten tot dankbaarheid je overkomt, maar het te trainen. Met dankbaarheid oefenen train je je aandacht te richten op wat er is, niet op wat er zou moeten zijn. Je omarmt de realiteit en waardeert die voor wat het is.
Optimisme
Ons vermogen om hoopvol te blijven te midden van al onze ellende loont. Optimisten zijn gezonder, creatiever, productiever en hebben sterkere relaties. Optimisme is te trainen. Dit is geen pleidooi om enkel een roze bril te dragen. Varifocus biedt hier uitkomst: Je kunt je oefenen in ‘dubbel denken’; je beeldt je een positieve uitkomst in, maar fantaseert ook over de obstakels die je onderweg kunt tegen komen.

Als jouw aandachtsspier versterkt is, jouw compassiekracht vergroot en je geluksvaardigwr bent geworden, helpt wilskracht tenslotte om jouw mentale conditie te onderhouden. Als je wilskracht op is, ben je overgeleverd aan je automatische piloot. Je wilskracht is als het ware je benzine. Kies er bewust voor waaraan je die brandstof wilt besteden.

 
Tips om wilskracht te vergroten

Houding
Door jouw houding te corrigeren vergroot je jouw wilskracht. Zit je onderuitgezakt? Ga rechtop zitten voor meer wilskracht.
Verander je automatismen
Wend automatismen aan om je wilskracht te vergroten: kies andere woorden, een andere houding en andere activiteiten.
Je verlangen de baas
Volmondig ‘ja’ of ‘nee’ zeggen tegen jezelf is vaak moeilijk. Door ‘nee’ te vervangen door later of door ‘ja’ te vervangen door een eerste stap train je jouw wilskracht.
Maak gebruik van je verslaving
Draag iets bij je wat je moeilijk kunt weerstaan.
Besef dat je controle hebt
Het besef van controle vergroot je wilskracht.

 

Tips om wilskracht te sparen

Neem kleine stappen
Probeer niet in één keer boven aan de trap te komen. Begin met de eerste trede.
Beperk je doelen
Ons leven wordt verspild aan bijzaken. We willen te veel in te weinig tijd. Waar we ‘nee’ tegen zeggen is soms belangrijker dan waar we mee instemmen.
Maak gebruik van de kracht van automatismen
Met gezonde automatismen en rituelen omzeil je gebruik van de wilkrachtspier.
Zet de als-dan-techniek in
Onze gewoontes ontstaan vaak door simpele triggers. Deze triggers kun je ondervangen door van te voren te bedenken wat je gaat doen in een situatie waarin je een verleiding wilt weerstaan.
Zelfacceptatie
Stel je doelen niet vanuit zelfkritiek maar zelfacceptatie. Zelfkritiek is de grootste vijand van wilskracht.

 

Wilskracht herstellen

Eet en slaap goed
Gezonde voeding en voldoende slaap helpen jouw wilskracht te herstellen.
Geheugensteuntjes
Gebruik geheugensteuntjes om je te herinneren aan wat je wilt.
Beloon jezelf voor subdoelen
Zorg dat je je doelen opdeelt in subdoelen. Verbind deze met zelfopgelegde deadlines. Vier ze bij het behalen ervan.

 

 

Hoe sterk is jouw mentale conditie?
Wat kun jij doen om jouw mentale conditie te verbeteren?
Wat ga je doen?

 

 


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s