Bouwen aan veerkracht

Er zijn verschillende manieren om te reageren op stress, tegenslag en teleurstelling.
Jouw reactie heeft veel invloed op de persoonlijke gevolgen.
Laat je je uit het veld slaan of ben je in staat door tegenslag te groeien?

In ‘Building Resilience’ (2011), uitgegeven door Harvard Business Review deelt Martin E. Seligman zijn kennis over het bouwen aan veerkracht.

Veerkracht vergt het bewust zijn en reguleren van je emoties, emotionele intelligentie en ruimte voor spiritualiteit.

Emoties
Emoties helpen je richting te geven aan jouw leven. Het is belangrijk dat je ze in kunt zetten om keuzes te maken die bij je passen. Het is daarbij van belang dat je positieve en negatieve emoties leert herkennen en relativeren.

Emotionele intelligentie
In contact is het van belang dat je je in anderen kunt inleven. Onze spiegelneuronen stellen ons in staat emoties van anderen aan te voelen. Hierdoor kunnen we in onze contacten aansluiten bij de ander. Dit draagt bij aan de kwaliteit van onze relaties en onze veerkracht.

Spiritueel
Het vinden van een hoger doel, het thuis komen in de omgeving die bij je past en het thuis zijn bij de mensen waarbij  je je goed voelt zijn bronnen van veerkracht.

 

Tegenslag kan de oorzaak zijn van de ontwikkeling van jouw veerkracht
en veerkracht kan je helpen tegenslag te trotseren.

Post-traumatische groei
Er zijn verschillende manieren waarop je om kunt gaan met tegenspoed en falen.
Het kan je in de weg staan maar je kunt het ook inzetten voor persoonlijke groei.
Onderstaande vijf elementen dragen bij aan post-traumatische groei:

Begrijp de impact van trauma
Besef dat geschaad vertrouwen in jezelf, anderen en de toekomst een normale reactie is en geen symptoom van een stoornis.

Verminder angst
Leer angst te verminderen door technieken die je helpen grip te krijgen op zich opdringende gedachten en beelden.

Werk aan jouw verhaal
Door het trauma te zien als een wending in jouw levensverhaal waarbij verlies samengaat met groei, ontwikkeling en ontplooiing ontstaat een nieuw perspectief met nieuwe kansen en mogelijkheden.

Deel wat je is overkomen
Het op constructieve wijze delen van jouw verhaal ondersteunt jouw groei.

Integreer jouw ervaring
Door jouw levensvisie bij te stellen en aan te passen kun je de traumatische gebeurtenis ontstijgen.

 

Na de aandacht voor emoties, emotionele intelligentie, spiritualiteit en post-traumatisch groei volgen hier nog drie elementen die van invloed zijn op veerkracht. Het gaat hierbij om mentale kracht, kwaliteiten en valkuilen en het belang van relaties.

Mentale kracht
Mentale kracht kun je vergroten door je bewust te worden van de wijze waarop gedachten, gevoelens en gedrag met elkaar verbonden zijn.

Kwaliteiten en valkuilen
Het herkennen van jouw kwaliteiten en de daarbij horende valkuilen dragen bij aan jouw veerkracht.

Relaties
Tenslotte kan het aangaan, behouden en verdiepen van relaties je helpen veerkrachtiger te worden.

 

Wat is je volgende stap bij het bouwen aan jouw veerkracht?

 


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s