Hoe word je een organisatie atleet?

In ‘The Making of a Corporate Athlete’ (2001), uitgegeven door Harvard Business Review, delen Jim Loehr en Tony Schwartz hun visie over het verhogen van je prestatievermogen.

Ze hebben hun ideeën samengevat in de performancepiramide.

718d587d-df93-4c2b-9dbd-e650add60348

De basis van deze piramide wordt gevormd door fysieke capaciteit, gevolgd door emotionele capaciteit. Het derde niveau betreft mentale capaciteit en de top bestaat tenslotte uit spirituele capaciteit.
Ieder niveau wordt door de andere niveau’s beïnvloed.
Prestatievermogen wordt beperkt als één van de niveau’s onvoldoende aandacht krijgt.

Duurzame prestaties
Het kunnen mobiliseren van energie is de bron voor prestatie.
Effectief energiemanagement vergt afwisseling van inspanning en ontspanning.
Rituelen zijn van belang om deze balans te bewaken.

Hoe kunnen we bijdragen aan duurzame prestaties?
We zijn niet altijd in staat invloed uit te oefenen op onze omgeving.
We hebben wel invloed op onze innerlijke gestelheid.
Zo kunnen we werken aan onze fysieke-, emotionele-, mentale- en spirituele capaciteit.
Hieronder wordt deze visie van Loehr en Schwartz kort samengevat.

Fysieke capaciteit
Energie kun je omschrijven als de capaciteit om in actie te komen.
Ons lichaam vormt de meest basale bron van energie.

Manage je energie

Doe wat je al weet
Er zijn heel veel dingen die we wel weten maar niet doen.  Het gaat om kleine dingen die het verschil maken: Start de dag met een ontbijt. Het geeft ons lichaam een signaal dat we onze stofwisseling niet hoeven af te remmen om energie te sparen.
Drink voldoende en blijf lichamelijk actief.

Neem voldoende rust
Zorg voor voldoende nachtrust. Regelmaat bevordert de kwaliteit van jouw slaap.

Wissel inspanning af met ontspanning
Zorg voor voldoende ontspanning. Zelfs korte onderbrekingen kunnen een groot verschil maken. Je kunt hierbij denken aan iets eten of drinken, bewegen of je focus verleggen door je op iets anders te richten.

Doe aan krachttraining
Krachttraining helpt je bij het bevorderen van de stofwisseling.
Het vergroot mobiliteit, verbetert houding en verhoogt ons energieniveau.

Emotionele capaciteit
Onze innerlijke gesteldheid wordt beïnvloed door emoties. Positieve emoties geven energie en negatieve emoties kunnen energie kosten.
Betekenisvolle relaties zijn een belangrijke bron van positieve emoties.
We kunnen onze emoties beter leren reguleren door ze meer gewaar te worden.
Muziek kan ons helpen om emoties op te roepen of los te laten.
Tenslotte kan onze lichaamshouding emoties sturen.

Mentale capaciteit
Focus is energie richten op een gekozen doel.
Alles wat het focus verstoort verstrooit onze energie.
Meditatie helpt voor de training van onze aandacht.
Visualisatie draagt bij aan positieve energie en het behalen van resultaat.
Door tijd en energie bewust te managen kun je activiteiten afwisselen met onderbrekingen voor het benodigde herstel.

Spirituele capaciteit
Spirituele capaciteit is de energie die vrij komt door ons te verbinden met onze waarden en de doelen die voor ons van wezenlijk belang zijn.

Als we ons sterk en veerkrachtig voelen op zowel fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel vlak zijn we tot meer in staat. Dat is waardevol voor onszelf en onze omgeving.

 

Ben jij een organisatie atleet?
Wat verdient nu jouw aandacht!

 


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s