Sjoelen en het verlagen van werkdruk

In ‘Het sjoelbak syndroom; De aanpak van werkdruk voor een betere organisatie’ (2011), uitgegeven door Pearson Education Benelux, beschrijft Maarten de Winter waarom ambities in de praktijk van alledag vastlopen.
Taken stapelen zich op, werkdruk neemt toe en effectiviteit neemt af.
Wat doe je als de organisatie en de medewerkers vast lopen als sjoelstenen in een overvolle sjoelbak?

Als organisaties gemiste doelen al melden, wat ze meestal niet doen, dan weten ze doorgaans niet goed waarom processen op de werkvloer vastlopen.
Bij vertraging is er de neiging de druk te verhogen en op dezelfde manier harder te gaan werken en te proberen een oplossing te forceren. Een houding die zeer herkenbaar is bij sjoelen.

Sjoelen is een behendigheidsspel. Dertig ronde houten schijven moeten op een sjoelbak van zo’n twee meter bij 50 centimeter over afstand van ongeveer een meter door smalle openingen in vier vakken worden gemikt. Wie de meeste stenen gelijkmatig over de verschillende vakken weet te verdelen, wint.
Wie goed kan mikken weet het aantal blokkerende stenen voor de openingen beperkt te houden. Wie minder behendig is, ziet het bord vollopen met sjoelstenen.
Dan zit er vaak nog maar één ding op: rammen! In de hoop dat het achterin gaat schuiven en je toch resultaat boekt. Meestal gebeurt dat niet en werkt rammen averechts. De bak raakt steeds verder verstopt en je krijgt steeds minder invloed op het spel.

Sjoelen houdt ons een spiegel voor. De spelers staan voor werknemers, de stenen staan voor projecten, processen, en taken. De sjoelbak staat voor de werkvloer en de blokkerende stenen staat voor werkvoorraad, stagnatie en werkdruk.

Hoe kan de werkdruk in organisaties zo worden gehanteerd, dat mensen en organisaties duurzaam goed functionerenen en beter presteren?
De uitdaging is zowel de prestaties te verbeteren als de werkdruk te verminderen.

De kern van de oplossing die de Winter deelt is beloofbare prioriteiten en dialoog.

Beloofbaarheid
De Winter omschrijft beloofbaarheid als de kans dat een belofte bij goede bedoelingen, inzet en het stellen van de juiste prioriteiten wordt nagekomen.
Onvoorspelbare ontwikkelingen en andere prioriteiten komen soms tussen een belofte en het resultaat te staan.
Een lage beloofbaarheid wijst niet op nalatigheid of twijfelachtige bedoelingen maar op het besef dat de realiteit zich soms niet laat sturen.

Dialoog
Wat is beloofbaar in een onvoorspelbare omgeving?
Dat kunnen we het best benaderen door met elkaar in gesprek te gaan met respect voor gevoelens, verschillende visies en andere inzichten van onze gesprekspartners.

 

Iedereen kan een deel van de oplossing worden door in de spiegel te kijken.
Wat je vervolgens moet doen om beter te functioneren, weten we vaak heel goed zelf.
Betere prestaties en verlaging van de werkdruk volgen door beloofbare prioriteiten te stellen, processen goed in te richten en rollen duidelijk te maken.

 

Stel jij beloofbare prioriteiten?
Wat doet dat met jouw werkdruk?

 


..
.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s