Maatschappelijke impact

Wat hebben klimaatverandering, verlies van biodiversiteit, uitputting van natuurlijke hulpbronnen en plastic vervuiling met elkaar gemeen?
Het zijn allemaal gevolgen van het uit elkaar trekken van de domeinen ‘markt’, ‘maatschappij’ en ‘aarde’.
We hebben de markt véél belangrijker gemaakt dan de maatschappij en de planeet waarop we leven.
Langzaam komt hier verandering in. Consumenten leggen minder nadruk op kosten, gemak en gebruik. Ze baseren hun beslissingen steeds meer op hun behoefte om betekenis aan hun leven te geven.
Van een agrarische-, industriële- en kenniseconomie belanden we nu steeds meer in een betekeniseconomie.

In hun boek ‘Pioniers van de nieuwe welvaart: Drijfveren en dilemma’s van ondernemers in de betekeniseconomie’ (2018), uitgegeven door Business Contact, delen Kees Klomp en Nadine Maarhuis de essentiële elementen van de betekeniseconomie.
Verder komen impactondernemers aan het woord over de lessen die ze in de praktijk leerden.

Betekeniseconomie
De betekeniseconomie draait niet om feel good-geluk maar om live good-geluk.
We willen het gevoel hebben dat ons leven ertoe doet, en daarin zoeken we bevestiging in onszelf, in onze directe omgeving en in de wijde wereld.
De drie pilaren van de betekeniseconomie zijn dan ook (de behoefte aan) persoonlijke groei, hechte relaties, en maatschappelijke impact.
De betekenisbehoefte van mensen heeft ingrijpende gevolgen voor de bedrijfsvoering en waardecreatie voor organisaties. Bedrijven worden steeds meer ‘producent van ontwikkeling’ op persoonlijk, relationeel en/of maatschappelijk vlak.

Klomp en Maarhuis schetsen de onderstaande lessen uit de praktijk:

Lessen uit de praktijk

Woede kunnen omzetten in actie
Een beetje activstisch bloed hebben is niet verkeerd. Je moet alleen de juiste balans weten te vinden tussen breken en bouwen, tussen ageren en creëren, en tussen boos zijn en samenwerken.
Als je je constant op het hogere doelfocust, verlam je jezelf. Het is onmogelijk om in je eentje een sociaal of ecologisch probleem op te lossen. Het zijn de stappen van ons samen, die uiteindelijk de verandering in gang zetten.

Drijfveren combineren
Het gaat erom dat je er als betekenisvolle ondernemer voor zorgt dat je je op den duur zowel de veranderdrang als de ondernemersdrang eigen maakt. Zonder een bedrijfsmatige én een maatschappelijke drijfveer red je het op de lange termijn niet.

Verbinden van commerciële – met maatschappelijke doelstellingen
Als je een betekenisvol bedrijf runt, is het van levensbelang dat je zowel de maatschappelijke als de financiële ballen in de lucht houdt.

Groot denken en klein vieren
Als betekenisvolle ondernemer moet je het evenwicht zien te vinden tussen grote ambities en realistische verwachtingen, tussen onbezonnen aan de slag gaan en oeverloosblijven wikken en wegen, tussen omvangrijke doelen nastreven en tevreden zijn met elke stap in de juiste richting.
Het is de kunst om onverwachte wendingen te omarmen en daarmee zekerheden los te laten. Om af te durven wijken van je initiële plan. En om heel vaak in het diepe te springen.

 

Hoe draag jij bij aan de betekeniseconomie?
Wat is jouw maatschappelijke impact?

 

 


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s