Durf jij het verschil te maken?

In hun boek ‘Durf het verschil te maken; realistisch veranderen in organisaties’ (2018), uitgegeven door Uitgeverij De Veranderbrigade, laten Merlijn Ballieux en Guido van de Wiel zien dat verandering begint bij wat er al gaande is in een organisatie en hoe je daarbij aansluit. Ze dagen ons uit om te bouwen aan vertrouwen en het échte gesprek aan te gaan

In hun boek beschrijven Merlijn en Guido twee wegen van verandering: het veranderen ván de praktijk en veranderen ín de praktijk. Het eerste roept vaak veel weerstand op. Bij het tweede gaat het om werken met wat er al is. Het uitgangspunt hier is dat vele kleine veranderingen samen leiden tot een grote verandering.

Durf het verschil te maken door het verschil te organiseren
Veranderingen beginnen niet bij nul, maar wel altijd in het hier-en-nu. Naast het zichtbaar maken van wat al werkt, gaat het om het optillen en steunen van wat al bijna werkt en om het één voor één ontmantelen van wat niet werkt.
Bepaal hoe je verandering vorm gaat geven. Wat is nu realistisch? Heb je het lef om werkelijke stappen te zetten? Wat werkt? En wat werkt niet?

Vraag of vraagstuk?
De vraag waarmee iemand uit een organisatie bij je komt, is vaak deel van het probleem. Als iemand zegt dat er een taskforce nodig is voor een verandering, dan moet er blijkbaar iets doorbroken worden. Als iemand zegt dat medewerkers een training klantgerichtheid moeten volgen, dan zou het probleem zich dus daar bevinden en is het al uitgesloten dat het een leiderschapsvraagstuk is. In de gestelde vraag ligt vaak al een oplossingsrichting besloten.
Klopt deze oplossingsrichting wel? En wat wordt hier nu precies opgelost? Ga steeds na welk achterliggend vraagstuk nu eigenlijk op de voorgrond staat. Door het vraagstuk steeds als uitgangspunt te nemen, kun je werken aan wat er werkelijk nodig is.

Veranderen op papier
In veel organisaties staat een papieren werkelijkheid op de voorgrond. De ene na de andere vergadering wordt gevoerd door papieren documenten te bespreken. Hieruit volgen begrotingen op papier, de kwartaal- en halfjaarsrapportages, de jaarrekening en het jaarverslag. Ook veranderaars hebben de neiging om zo problemen op te lossen door de structuur van de organisatie aan te passen of door alleen te veranderen op papier.
Veranderen gaat niet over het ontwerpen van een groot plan maar om het aansluiten bij wat er al is zodat er een nieuwe beweging ontstaat.

Veranderen in de echte wereld
Wanneer je geen oog hebt voor de echte wereld, betekent dit vaak uitstel van verandering.
Wat op de ene plek werkt kan op de andere plek niet werken. Het is de kunst om oog te hebben voor de unieke context en deze te verbinden aan de vraagstukken die daar spelen. Zo kan iedereen in zijn eigen omgeving meteen aan de slag met verandering.

De volgende drie vragen zijn hierbij van belang:
Weet je echt wat er speelt?
Heb je zicht op de betekenis die mensen aan de verandering geven?
Welke structuur is op welke plek passend en helpend?

Het verschil maken is:
Je open stellen voor de echte wereld, aansluiten bij wat er al is, het optillen en steunen van wat er bijna werkt en ontmantelen wat niet werkt.
Het échte gesprek aangaan: Door durven vragen naar het vraagstuk achter de vraag.
Erop vertrouwen dat vele kleine veranderingen leiden tot een grote verandering.

 

Maak jij het verschil?

 


..
.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s