Mensvaardig? Jouw antwoord op behoeften van anderen!

We hebben allemaal met mensen te maken, of het nu collega’s, partners, klanten, studenten, familie- en gezinsleden, vrienden of buren zijn.
Wat we ook met ze van doen hebben, de omgang vraagt om bepaalde vaardigheden.

In hun boek ‘Mensvaardig; een handleiding voor het ontwikkelen van sociale intelligentie’ (2001), uitgegeven door Uitgeverij Nieuwezijds, gaan Mel Silberman en Freda Hansburg in op acht mensvaardigheden waarmee je op een effectieve manier de behoeften van de ander kunt koppelen aan wat jij te bieden hebt.

Hieronder vind je deze mensvaardigheden kort samengevat:

Luisteren, lichaamstaal herkennen en gedrag interpreteren
Anderen proberen te begrijpen ligt aan de basis van sociale intelligentie. Als je andere mensen niet begrijpt, kun je geen invloed op ze uitoefenen en kun je niet met hen samenwerken of conflicten oplossen. Allerlei soorten relaties zijn mogelijk als je begrijpt hoe anderen denken, voelen en waarnemen, als je begrijpt hoe zij de wereld zien.
Begrijp anderen door waar mogelijk je onverdeelde aandacht te geven, weer te geven en samen te vatten wat je hoort, open vragen te stellen, de sterke punten van anderen te erkennen, empathie te tonen voor hun gevoelens, lichaamstaal te interpreteren en te begrijpen waar de ander behoefte aan heeft.

Duidelijk en bondig communiceren
Mensen die goed communiceren, dwingen anderen niet tot gedachtelezen. Ze drukken zich duidelijk, levendig en beknopt uit. Het is moeilijk om naar mensen te luisteren en ze te begrijpen wanneer ze niet goed communiceren.
Communiceer duidelijk en langzaam genoeg om te worden begrepen, gebruik veelzeggende levendige taal, vermijd stopwoorden, kom terzake, ga na of de ander je begrijpt en neem verantwoordelijkheid voor wat je zegt.

Aangeven waar je behoefte aan hebt
Stel gezonde grenzen en laat anderen horen waar ze aan toe zijn. Uitspreken wat je nodig hebt voorkomt frustratie.
Wees direct en zeg waar het op staat. Voorzie ontwikkelingen, dat is beter dan erop te reageren. Raak niet verstrikt in machtsstrijd. Concentreer je op wat je probeert te bereiken, blijf kalm, zeg ‘nee’ als dat nodig is en durf te vragen.

Bruikbare feedback geven en accepteren
Feedback is iets wat we geven en krijgen. Weten hoe en wanneer we onze gedachten moeten laten zien, zodat anderen ons gezichtspunt aanvaarden, op waarde schatten en waarderen, bepaalt of ons geschenk welkom is of niet.
Nodig anderen uit feedback te geven door aan te geven dat je bereid bent te luisteren.
Nodig anderen uit om feedback te ontvangen door toestemming te vragen, informatie niet op te dringen en voor een goede timing te kiezen.
Wees contructief door naar concreet gedrag te verwijzen, hoeveelheid te beperken en suggesties ter verbetering te geven.

Anderen motiveren
Je kunt niet regelen dat een ander de wereld ziet zoals jij, maar soms kun je hem of haar tonen dat een nieuwe houding of een effectievere handelswijze mogelijk  zijn. Helaas zijn veel mensen erop gericht anderen naar hun evenbeeld te herscheppen. Dat leidt meestal nergens toe.
Maak contact door anderen van jouw deskundigheid op de hoogte te stellen en bij de ander aan te sluiten.
Schat de behoeften van anderen in door te observeren wat anderen doen, vragen te stellen en te zorgen dat ze een reactie krijgen.
Maak de boodschap aantrekkelijk.

Conflicten oplossen
Zolang mensen van elkaar verschillen, zullen er conflicten en tegenstrijdige belangen bestaan. Uit conflicten zijn de duurzaamste instituties en regeringen voortgekomen. Ze zijn gesmeed om uitdrukking te geven aan onze behoeftes, onze twisten bij te leggen en onze onderlinge verschillen te aanvaarden. Wij staan voor de uitdaging conflicten te beheersen en ons met behulp ervan verder te ontwikkelen.
Schep een klimaat van gemeenschappelijke belangen door het conflict aan de oppervlakte te krijgen, voor een positieve benadering te kiezen en in contact te blijven met de ander.
Krijg de werkelijke problemen op tafel door te concentreren op belangen, niet op standpunten, vast te stellen wat men wil bereiken en je te verdiepen in de ander.
Onderhandel over een oplossing die voor iedereen werkt.

Goed samenwerken
Als teamspeler zet je je in voor de doelstellingen van de groep. Dit is een uitdaging voor mensen die zijn opgevoed in een cultuur waar individuele prestaties meer worden gewaardeerd dan groepswerk. Het vraagt om doelen stellen ten gunste van de groep.
Lever samen met anderen een bijdrage door waar te nemen wat er in de groep gebeurt, te helpen waar nodig en door een gunstig klimaat voor dialoog te scheppen.
Stimuleer teamwerk door een gemeenschappelijke visie uit te dragen, deelname te bevorderen en te streven naar creatieve oplossingen.
Bouw aan overeenstemming door het aantal oplossingen te beperken, de stemming in de groep te peilen en na te gaan of de groep zich aan de beslissing wil binden.

Ineffectieve gedragspatronen veranderen
Sociaal vaardige mensen zijn zich ervan bewust dat het soms noodzakelijk is om over te schakelen op ander gedrag. Ze weten dat je door een andere houding weer beweging kunt krijgen in een vastgelopen situatie.
Ga de uitdaging aan door de realiteit onder ogen te zien, verantwoordelijkheid te nemen en strenge normen te hanteren. Ga na hoe de relatie is vastgelopen. Handel op een nieuwe manier.

Door je mensvaardigheden verder aan te scherpen leer je jouw contact met anderen verder te verdiepen en te ontwikkelen.

 

Hoe mensvaardig ben jij?
Welke mensvaardigheden wil jij verder ontwikkelen?

 

 


..
.

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s