Meer focus? Dicht concentratielekken!

Afdwalen tijdens gesprekken, aan het einde van de pagina erachter komen dat je eigenlijk geen idee hebt waar de tekst over ging en moeite met in slaap vallen omdat je hoofd blijft doortollen.
Als we geen grip op onze aandacht hebben, waaien we met alle winden mee.  Het kost ons meer tijd en de stress neemt toe.

In hun boek ‘Focus; Dicht de 4 concentratielekken en krijg meer gedaan in een wereld vol afleiding’ (2019), uitgegeven door Uitgeverij Unieboek / Het Spectrum bv, laten Mark Tiggelaar en Oscar de Bos aan de hand van onderzoek en voorbeelden uit de praktijk zien hoe we weerbaarder tegen stress worden, productiever zijn en meer aanwezig zijn in het hier en nu.

Zo werkt focus
Stel je bent op een feestje en je bent lekker in gesprek. Opeens hoor je verderop je naam. In één klap springt je aandacht daarnaartoe. Herken je dat?  Onze hersenen nemen het héle gesprek van de buren op en bij elk woord weegt jouw brein af of het belangrijk genoeg is om aan je door te geven. Om die reden hoor je jouw naam wel en de rest niet.
Elke seconde komen er elf miljoen bits aan informatie ons hoofd binnen. We zijn één grote wandelende antenne. Gelukkig komen al deze prikkels in eerste instantie onbewust binnen. Slechts 0,0003 procent van de prikkels die ons brein opvangt, worden doorgestuurd naar ons bewustzijn. En dat is focus.

Zo werkt afleiding
Wanneer het focusproces goed gaat, ontstaat er flow: het wordt gemakkelijker je werk te doen en het kost minder inspanning. Je hebt tijd nodig om in flow te raken. Wanneer je onderbroken wordt raak je uit flow en kost het opnieuw tijd om terug in de flow te komen. Wisseling lijkt onschuldig maar heeft meer effect op je brein dan je zou denken.
Elke keer dat we wisselen, blijft een deel van ons brein hangen bij hetgeen waarmee we bezig waren. Hierdoor daalt tijdelijk ons IQ en kost het meer moeite verder te werken. Dit is het belangrijkste effect van de concentratielekken
Hieronder volgen de vier door Mark Tiggelaar en Oscar de Bos beschreven concentratielekken.
Hoe beter je het aantal wisselingen van aandacht kunt minimaliseren, hoe productiever je bent en hoe minder stress je ervaart.

Concentratielekken

Te weinig prikkels
Onze hersenen zijn gebouwd om optimaal benut te worden en wanneer iets te langzaam, te simpel, of te saai is, gaan ze automatisch op zoek naar extra prikkels. Deze instelling maakt ons efficiënt, maar is tevens de belangrijkste reden waarom we afdwalen.
Ons brein heeft prikkels nodig om goed te presteren, maar als het teveel wordt slaat het om in negatieve stress en presteren we slechter. Als je merkt dat werk te eenvoudig is voor je brein, vul die ruimte op door de taak uitdagender te maken.

Te veel interne prikkels
Onze hersenen hebben een ingebouwde voorkeur voor alles wat nieuw is.
We zijn een kei in het onszelf afleiden. Zonder dat ie er erg in hebt krijg je tijdens een taak de behoefte iets anders te gaan doen. En voor je het weet zit je minutenlang met je hoofd in jouw telefoon of elders online.
Minimaliseer taakwisselingen, bundel taken.
Begin niet aan een taak als je geen ruimte hebt hem af te handelen.
Rond taken zo snel mogelijk af. Leeg je hoofd zo veel mogelijk.
Hoe minder we vast houden in ons brein, hoe beter we kunnen focussen.

Te weinig brandstof
Wanneer we moe zijn, functioneert ons brein slechter. Je kunt dan minder goed beslissen of iets belangrijk is of niet en zal om die reden meer prikkels toelaten.
De tijd die je verliest met een pauze is kleiner dan het productiviteitsverlies als je doorgaat.
Bij gerichte aandacht neem je informatie op en dit kost energie. Open aandacht is het tegenovergestelde. Je verwerkt de informatie die je hebt opgenomen.
Het grote probleem van deze tijd is niet dat we te veel stress hebben, maar dat we ons op de verkeerde manier weer opladen.
Omarm verveling en werk als het kan minder uren.

Te veel externe prikkels
Dit zijn onze telefoon, e-mail en collega’s. Dit concentratielek is vaak de eerste plek waar we zoeken om meer focus te krijgen, maar het is de laatste plek waar we het antwoord vinden. Het begint bij het onder controle krijgen van ons eigen brein.
We kunnen zelf veel doen om minder last van afleiding te hebben.
Onderzoek de manier van werken die bij jou past.

Wanneer we meer grip hebben op onze concentratielekken, waaien we minder met alle winden mee en zijn we in staat minder te wisselen met onze aandacht.
Je leert je focus ‘aan’ te zetten als je gas kunt geven en je focus ‘uit’ te zetten als het nodig is je op te laden.

 

Welke concentratielekken kun jij aanpakken om jouw focus te vergroten?
Wat helpt jou je weer op te laden?

 


..
.

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s