Geef richting aan je gedrag!

In zijn boek ‘The Silent Guides; understanding and developing the mind throughout life’ (2018), uitgegeven door Lagom, laat Steve Peters zien hoe ons gedrag ontstaat en hoe we dit kunnen beïnvloeden.

De werking van ons brein
In zijn model verdeelt Steve Peters het brein in twee delen: De ‘jij’ en de ‘machine’.
‘Jij’ en de ‘machine’ interpreteren de wereld onafhankelijk van elkaar. Soms zien jullie dezelfde dingen en soms verschillen jullie van inzicht. Het helpt om te weten hoe de ‘machine’ werkt.

De ‘machine’ 
‘Jij’ interpreteert wat je ervaart en maakt je keuzes. De ‘machine’ geeft ook zijn eigen interpretatie.
Soms zijn ze het eens maar vaak ook niet. Bijvoorbeeld: ‘Jij’ wil het leven nemen zoals het zich aandient. Je wilt niet piekeren of gestresst raken. Maar de ‘machine’ kan zo geprogrammeerd zijn dat het alleen wil leven zoals deze vindt dat het leven moet zijn.
De ‘machine’ kan het roer van je overnemen en dan begin je te piekeren en ervaar je stress.

De ‘machine’ bestaat uit twee delen: het ene deel denkt en interpreteert en het andere deel slaat informatie op en deelt deze.
‘Jij’ en het denkende deel van de ‘machine’, door Peters de ‘chimp’ genoemd, maken beide gebruik van de in het brein opgeslagen data.
Waar ‘jij’ logisch probeert te redeneren, reageert de ‘chimp’ vanuit emoties.
Het tweede deel van de ‘machine’ lijkt op een computer en geeft advies op basis van opgeslagen feiten en ervaringen.

Er zijn verschillende wegen om de ‘machine’ te managen:
Manage de ‘chimp’ voor deze het roer overneemt. Programmeer de computer om de ‘chimp’ te adviseren en om het wanneer nodig  over te nemen. En ontwerp jouw eigen plan.

Manage je ‘chimp’
Je managet je ‘chimp’ door deze gerust te stellen en er goed voor te zorgen. Voorkom dat je onder te hoge stress komt te staan voordat jouw ‘chimp’ zijn eigen weg kiest.
Door je gevoelens op een constructieve manier te delen, houd je zelf het heft in handen.

Programmeer jouw computer
Voor de ‘chimp’ tot actie overgaat raadpleegt deze de ‘computer’. Door jezelf te instrueren bijvoorbeeld eerst diep adem te halen voor je begint te praten geef je jezelf de benodigde tijd om bewust te reageren op een manier die bij jou past.
Je kunt de ‘computer’ ook instrueren voor als zich een bepaalde situatie voordoet: bijvoorbeeld door als iets je raakt te zeggen: ik laat dit even bezinken en kom hier later op terug.

Ontwerp je eigen plan
Je kunt je eigen plan vastleggen in gewoonten die je bewust ontwikkelt. Bijvoorbeeld de start van jouw dag. Wat zijn de dingen die je dan één voor één doet?
Je kunt ook routines ontwikkelen die je ondersteunen bij stress. Als iets in jouw ogen fout gaat kun je jezelf kalmeren met: ik kan wat er gebeurde niet veranderen, ik richt me nu op wat ik er wél aan kan doen.

 

Herken je de  ‘jij’, ‘chimp’ en ‘computer’ in jouw brein?
Lukt het met dit inzicht meer richting te geven aan jouw gedrag?

 

Zie ook: Manage jouw Chimp en doe wat je graag doet

 


..
.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s