Creatieve doorbraak? Leer van falen!

In zijn boek ‘Black Box Thinking: Marginal Gains and the Secrets of High Performance’(2015), uitgegeven door John Murray Publishers, laat Matthew Syed zien hoe we kunnen groeien als we volhouden en écht leren van onze fouten.

Succesvolle vernieuwing start bij een probleem dat vraagt om een oplossing. Het start bij fouten die vragen om herstel.

Erken problemen en fouten
Het in gang zetten van vernieuwing vraagt om het onder ogen zien van deze problemen en erkennen van de fouten die we maken.
Dit is een eerste stap die helaas niet vanzelfsprekend is.
We hebben de neiging problemen te ontkennen en fouten aan het zicht te ontrekken.

Leer van fouten
Hoe kunnen we leren van onze fouten?
Syed verwijst hier naar de Black Box in vliegtuigen die ons helpt inzicht te verkrijgen in de oorzaak van tragische ongelukken.
Om écht te kunnen leren van fouten is een cultuur nodig waarin we fouten delen. Dit vraagt om de veiligheid van een omgeving waarin fouten ook gemaakt mogen worden.

Dat we leren van fouten lijkt zo voor de hand te liggen maar dat is helaas niet het geval. In veel gevallen wordt de maker van fouten niet met zijn eigen fouten geconfronteerd. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan interim managers die op de korte termijn organisaties opschudden maar niet meer aanwezig zijn als de lange termijn gevolgen zichtbaar worden. Wat bij aanvang aanvoelt als succes kan mogelijk op lange termijn gezien worden als falen. Ook andersom wordt er niet geleerd: wat op korte termijn lijkt op een mislukking kan op lange termijn een succes blijken te zijn. Je moet er dan nog wel bij zijn om deze oogst mee te maken.
Syed vergelijkt het als leren golfen in het donker. Het maakt niet uit hoe lang je oefent als je jouw resultaten niet te zien krijgt.

Oplossingen
Als het lukt ons falen onder ogen te zien dan leren we hiervan. Dit leidt tot het vinden van nieuwe oplossingen. Oplossingen zijn meestal niet het resultaat van kleine verbeteringen maar van nieuwe inzichten die leiden tot een andere aanpak.

Vernieuwing
Bij oplossingen die leiden tot vernieuwing gaat het vaak niet over nieuwe ideeën maar om het daadwerkelijk verwerkelijken van een idee in een goede dienst of een werkend product.
Wat er nodig is, is net zo lang falen tot het je uiteindelijk lukt.

Terugkijkend lijken vernieuwingen voor de hand te liggen. Als je er midden inzit is dit inzicht nog niet voor handen.

 

Zie je de resultaten van jouw acties?
Wat kun jij hiervan leren?

 


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s