Van denken naar doen

De weg van denken naar doen is bezaaid met valkuilen. Die zijn te vermijden, als je maar weet hoe.

In zijn boek ‘De kunst van het verstandige doen: 52 dwalingen die je beter aan iemand anders over kunt laten’ (2018), uitgegeven door Spectrum, geeft Rolf Dobelli het nodige gereedschap.

Hieronder leer je over het kalmerend effect van plannen, het belang deuren achter je te sluiten, en de kunst van proberen in plaats van studeren.

Het kalmerend effect van plannen
Bljoema Zeigarnik en Kurt Lewin onderzochten een opmerkelijk verschijnsel dat het Zeigarnik-effect genoemd wordt: nog niet afgeronde taken worden zelden vergeten. Ze melden zich steeds weer in ons bewustzijn, laten niet los en trekken als kleine kinderen aan ons, totdat we er aandacht aan schenken. Afgevinkte taken daarentegen worden meteen uit ons geheugen gewist.
Uit nader onderzoek bleek dat het mogelijk was verschillende ballen in de lucht te houden en toch een helder hoofd te houden.
Het is niet nodig om taken af te ronden, een goed plan blijkt voldoende te zijn. Als je een plan hebt, laten de innerlijke stemmen je met rust.

Leer deuren achter je te sluiten
Er zijn er niet veel die hun schepen achter zich kunnen verbranden zodat er geen weg meer terug is.
We doen er alles aan om zo veel mogelijk opties open te houden.
Maar alle opties hebben hun prijs. Het trekt mentale energie weg en verbruikt waardevolle denk- en levenstijd.
We moeten daarom leren deuren dicht te doen.
Beslis bepaalde dingen níet te doen en buiten beschouwing te laten.

Proberen is beter dan studeren
Hoeveel van de dingen die je in je kamer ziet, werden vanuit boekenkennis ontwikkeld en hoeveel met vallen en opstaan?
Er zijn twee soorten kennis: kennis die zich onder woorden laat brengen, en de rest.
We hebben de neiging om onder woorden gebrachte kennis enorm te overschatten.
Een tekst beschrijft iets met een helderheid die we in de werkelijke wereld niet terugvinden.
Verder zijn de mensen die boeken schrijven niet uit hetzelfde hout gesneden als mensen die dit niet doen. Wat je leest is geen goede afspiegeling van wat er aan kennis voor handen is.
Verder verbloemen woorden de onderliggende vaardigheden. We worden verblind door de presentatie. Wie zich weet uit te drukken heeft een grotere impact.
Ideeën, producten en vaardigheden komen veel vaker tot stand door proberen en afkijken dan door nalezen en nadenken. Niet door het bestuderen van boeken over zwemmen leren we zwemmen.

De belangrijkste kennis ligt in het praktische. Ontdoe je van het ontzag voor het woord.
Uiteindelijk gaat het om het verbinden van denken aan actie.

 

Wat kun jij nu het beste dóen?

 

 


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s