Effectief ideeën delen

Je hebt een fantastisch idee, en het lukt je maar niet het te delen.
Hoe nu verder?

In zijn boek ‘Pitching ideas: Make people fall in love with your ideas’ (2018), uitgegeven door Bis Publishers, geeft Jeroen van Geel inzichten en adviezen over het effectief delen van onze ideeën.

Voordat van Geel ingaat op wat er nodig is voor een goede pitch, wijst hij op de valkuilen die we op ons pad tegenkomen:

Valkuilen

Overcompensatie modus 
Je hebt nog onvoldoende grip op jouw idee en je bent bang dat anderen het niet begrijpen.
Om toch controle te houden probeer je alle details in te vullen. Het gevolg is dat de aandacht naar de verkeerde dingen gaat, en dat de juiste vragen niet worden gesteld.
Je omzeilt deze valkuil door ideeën die nog abstract zijn ook zo te presenteren. Je gaat in op de grote lijnen waarbij details later worden ingevuld.

Rambo modus
Je doet je best om de ander voor jouw idee te winnen, maar deze is nog niet overtuigd.
In de Rambo modus probeer je jouw visie met nog meer kracht te onderbouwen. Hierdoor verlies je het contact met de ander en slaat deze mogelijk op de vlucht.
Door open te staan voor wat de ander van jouw idee vindt, leer je zijn of haar perspectief kennen. Je maakt ruimte voor de ander zodat deze zich ook kan verbinden met jouw perspectief.

Beste-idee-ooit modus
Je gelooft zo in jouw idee dat je er niet meer kritisch naar kunt kijken.
Op deze manier ontneem je jezelf de mogelijkheid om jouw idee verder te verbeteren.
Blijf jouw ideeën verder onderzoeken en kom daardoor tot nieuwe inzichten en ontwikkeling.

Verkeerde-stijl modus
Je verliest impact doordat je er al van uitgaat dat de ander met jou op één lijn zit.
Hierdoor verlies je het contact.
En lukt het niet jouw idee te delen.
Bereid je goed voor en ga na met wie je in gesprek gaat.
Sluit aan bij de ander.

Voorbereiding voor een goede pitch

Wat is jouw doel?
Een helder doel is de basis voor een goede pitch. Als de ander dit doel niet begrijpt of deelt heeft het delen van jouw idee geen enkele zin.
Gaat het om het oplossen van een probleem of het grijpen van een kans? Probeer zo veel mogelijk in kansen te denken.
Is het iets voor de korte of de lange termijn?
Is het resultaat nog abstract of al duidelijk omschreven?
Welk budget is nodig?
Wat wordt de planning?
En wat is de doelgroep?
Door antwoorden te vinden op bovenstaande vragen kun je jouw doel steeds beter omschrijven.

Ontwikkel je idee
Nieuwe ideeën moeten in je hoofd blijven hangen. Je moet het gevoel krijgen dat het resultaat er al is.
Eerst heb je aandacht voor jouw idee nodig voor je in details treedt. Als je de aandacht van de ander hebt kun je verder invulling geven aan je idee.
Om jouw idee te kunnen delen is het belangrijk dat je met de ander op één lijn zit.
Ga na wat er nodig is om jouw idee uit te voeren.

Ken je publiek!
Ga na welk voordeel de ander heeft bij jouw idee.
Pas jouw pitch aan aan jouw publiek.

Bereid je voor
Welke mensen zijn van belang?
Welke setting is nodig?
Wat is het doel van de pitch?
Neem de tijd eerst contact te maken voor je tot de kern komt en zorg voor een goede presentatie.
Oefening baart kunst, geef jezelf de ruimte om te groeien.

Deel!
Geef, voor je start met jouw pitch, aan wanneer je ingaat op vragen. Let op je houding en maak écht contact. Blijf in verbinding en neem de tijd om te kijken hoe jouw idee landt. Ga aan de slag en blijf leren.

 

Ik herken het belang van een goede pitch. Waar ik eerst dacht dat het alleen om de inhoud ging, weet ik nu dat de vorm ons zo in de weg kan zitten dat we niet aan de inhoud toekomen.

 

Welk idee wil jij delen?
Hoe ga je dat doen?

 


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s