Leidinggeven? Praat minder, vraag meer!

Hoe kun je het ware potentieel in mensen ontsluiten?
Door minder te praten en meer te vragen.

In zijn boek ‘De coach methode: Praat minder, vraag meer en verander voorgoed je manier van leidinggeven’ (2018), uitgegeven door NUBIZ, deelt Michael Bungay Stanier zeven coachvragen die impact hebben. Met deze vragen kom je direct ter zake, dwaal je niet af, bespaar je jezelf tijd, bereik je de kern van het probleem en zorg je dat een leermoment ook daadwerkelijk leidt tot nieuw inzicht, vaardigheid en gedrag.

Als coachen een gewoonte wordt kun je uit de volgende drie vicieuze cirkels breken die de werkomgeving plagen: afhankelijkheid creëren, overstelpt raken en de verbinding verliezen.

Afhankelijkheid creëren
Hoe meer je mensen helpt, hoe meer ze jouw hulp nodig hebben. En hoe vaker zij jouw hulp nodig hebben, hoe meer tijd je kwijt bent met helpen.
Als coachen een gewoonte wordt, vergroot dit de zelfstandigheid van de teamleden. Ze krijgen meer autonomie en het vertrouwen dat ze het ook zelf kunnen. Je wordt een onderdeel van de oplossing in plaats van een deel van het probleem.

Overstelpt raken
Hoe sneller je graaft, hoe sneller de wereld naar binnen stroomt. Je kunt je niet meer focussen, want van alle kanten vragen knellende prioriteiten je aandacht.
Hoe meer je controle verliest, hoe sterker het gevoel dat je overstelpt raakt. Door het gevoel overstelpt te raken verlies je de controle.
Door focus te herwinnen kun je doen wat écht nodig is. Dit bespaart je tijd, energie en middelen die je kunt steken in het meer doen van wat wél werkt.

Verbinding verliezen
Hoe minder doelgericht het werk, hoe minder betrokken mensen zijn. En hoe minder betrokken mensen zijn, hoe kleiner de kans dat ze werk doen wat er echt toe doet. Door het coachen krijgen mensen de moed iets aan hun situatie te veranderen. Ze leren van hun ervaringen en kunnen hun capaciteiten inzetten.

De essentie van coachen is anderen helpen hun capaciteiten te ontwikkelen. De volgende vragen ondersteunen hierbij:

Aan de slag met de zeven coachvragen 

Wat houdt je bezig?
De vraag ‘Wat houdt je bezig?’ nodigt uit om het te hebben over wat er toe doet.
Je kunt het gesprek nog meer focus geven door inzet van de 3P’s. Alles wat je bezig houdt heeft tenminste drie facetten: Het gaat over Projecten: over de inhoud, over Personen, over de relatie met anderen, en over Patronen, gedragspatronen of werkwijzen die je zou kunnen of willen veranderen.

Verder nog iets?
De vraag ‘Verder nog iets?’ Heeft magische eigenschappen. Het boort wijsheid, inzicht, zelfbewustzijn en nieuwe mogelijkheden aan. Het biedt keuzemogelijkheden en leidt tot betere beslissingen.
Alternatieven zijn: ‘En wat nog meer?’ of ‘Nog iets anders?’

Wat is hier voor jou het échte probleem?
Deze vraag helpt de drang naar actie te verminderen, waardoor er tijd overblijft voor het werken aan de echte oplossing.
De vraag helpt je een keuze te maken om op tafel te krijgen wat er écht toe doet.
Verder maakt ‘voor jou’ de vraag persoonlijk en dwingt hem of haar na te denken waarmee hij of zij nou precies worstelt en wat er eigenlijk opgelost moet worden.

Wat wil jij?
‘Wat wil jij?’ Is een buitengewoon krachtige vraag. De vraag ook zelf beantwoorden maakt hem nog krachtiger. Wanneer we allebei begrijpen wat de ander wil, zitten we in een boeiend en betekenisvol gesprek.
Helaas weten we vaak niet wat we nou precies willen. Wat ons kan helpen is het verschil begrijpen tussen wens en behoefte. De wens gaat over wat je graag wilt hebben en de behoefte over wat je nodig hebt. Als iemand tegen je zegt, ‘Ik wil vandaag iets vroeger weg’, vraagt hij misschien niet alleen om eerder weg te mogen maar ook om begrip (mogelijk is er thuis een probleem).
Door de behoefte achter de wens te herkennen, begrijp je beter hoe je passend kunt reageren op de wens. Als jijzelf een wens hebt, kijk dan of je de behoefte achter die wens kunt verwoorden.

Hoe kan ik helpen?
De kracht van ‘Hoe kan ik helpen’ dwingt te ander om direct een helder verzoek te doen. De vraag voorkomt dat je meteen tot actie overgaat, omdat je denkt te weten hoe je hem kunt helpen.
Onthoud dat je altijd meerdere reacties tot je beschikking hebt. ‘Ja’ is er een van. ‘Nee, dat gaat niet’ is een andere optie. ‘Hier moet ik even over nadenken’ creëert verder bedenktijd.

Als je hier ja tegen zegt, waar zeg je dan nee tegen?
Een ja is niets zonder een nee dat het begrenst en vormt. Gebruik het 3P-model om na te gaan waar je nee tegen zegt om inhoud te kunnen geven aan jou ja: welke projecten? voor welke relaties heb je minder tijd? En welke gewoontes zul je moeten doorbreken?

Wat was voor jou het nuttigst?
‘Wat was voor jou het nuttigst’ kwalificeert wat er is besproken als nuttig en schept tijd om uit te zoeken wat dat nut precies is. De vraag richt zich op een of twee zaken die zijn blijven hangen. Het dwingt de ander de waarde van het gesprek onder woorden te brengen.

Als bovenstaande vragen onderdeel worden van jouw alledaagse gesprekken hoef je minder hard je best te doen, en voeg je meer waarde toe.

 

Lukt het jou minder te praten,
en meer te vragen?

 

 


..
.

Een gedachte over “Leidinggeven? Praat minder, vraag meer!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s