De goede zaak

Een goede zaak is een specifiek toekomstbeeld dat nog verwezenlijkt moet worden. Een goede zaak geeft richting aan ons werk, inspireert ons om offers te brengen en betreft niet alleen ons, maar ook toekomstige generaties.

In zijn boek ‘Het oneindige spel’ (2019), uitgegeven door Uitgeverij Business Contact, laat Simon Sinek zien dat ondernemen en werken aan een goede zaak wel een duidelijk begin heeft, maar geen echt einde: het is een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.

Sinek noemt de volgende vijf criteria waaraan een goede zaak voldoet:

Een goede zaak

Ergens vóór, positief en optimistisch
Een goede zaak is iets waar we voor staan en waarin we geloven, niet iets waar we tégen zijn.
Ergens voor zijn bezielt ons; we worden hoopvol en optimistisch. Ergens voor zijn is iedereen oproepen zich in te zetten voor een gemeenschappelijk doel. Ergens voor zijn richt de aandacht op de ongewisse toekomst en vraagt ons onze verbeeldingskracht te gebruiken.
Stel je voor dat we niet zouden strijden tegen armoede, maar voor het recht van alle mensen om de kost te verdienen voor zichzelf en hun gezin.
De eerste benadering schets een probleem dat moet worden opgelost. De tweede benadering toont ons een toekomstbeeld.
Inclusief, open voor ieders bijdragen
Mensen willen ergens bij horen. Willen deel uitmaken van een grotere groep. Een goede zaak dient als uitnodiging aan anderen om zich aan te sluiten en samen te streven naar een hoger doel.
Dienstgericht, gericht op het voordeel van anderen
Dienstgerichtheid is heel belangrijk voor een goede zaak. Het kweekt loyaliteit bij personeel, klanten en investeerders. Deze krachtige basis van loyaliteit geeft een organisatie meer kracht en uithoudingsvermogen dan met geld alleen mogelijk is. Trouwe medewerkers zijn bereid hun beste ideeën te opperen, hard en verantwoordelijk te werken en problemen op te lossen. Trouwe klanten voelen dat het bedrijf werkelijk inspeelt op wat ze wensen en verlangen. En trouwe investeerders willen het bedrijf werkelijk steunen om de goede zaak vooruit te helpen.
Veerkrachtig bij politieke, technologische en culturele veranderingen
Markten komen op en gaan weer onder, mensen komen en gaan, technologiën ontwikkelen zich verder, producten en diensten worden voortdurend aangepast.
Te midden van al deze veranderingen en crises hebben we behoefte aan iets bestendigs, waar we ons samen voor in kunnen zetten; een goede zaak die veerkrachtig, bestendig en tijdloos is.
Idealistisch, groots en nooit voltooid
Het is belangrijk om onze successen te vieren, maar we moeten er niet te lang bij stil staan. Het werken aan een goede zaak gaat altijd door en er is altijd nieuw werk aan de winkel. Hoe duidelijker je jouw idealen verwoord, hoe groter de kans dat deze zaak mensen aantrekt die bereid zijn risico’s te nemen en te streven naar iets wat aanvankelijk alleen nog in de verbeelding bestaat.
Hoeveel succes we ook hebben, de goede zaak waarnaar we streven ligt vóór ons en niet achter ons.

Twijfel je of je doel, missie of visie een goede zaak is, of wil je werken aan een goede zaak? Gebruik dan deze criteria van Sinek als test.

 

Welke goede zaak verdient jouw aandacht en inzet?

 


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s