Dingen anders doen

Als je alles exact zo blijft doen … hoe ziet jouw leven er dan over tien jaaruit?
Als dit beeld je niet bevalt, dan is het tijd om dingen anders te gaan doen.

Hoe kunnen we dingen anders doen? Dit is helaas niet een kwestie van een knop omzetten. Goede gewoontes aanleren en slechte gewoontes afleren is niet eenvoudig.

In haar boek ‘Dingen anders doen: kleine gewoonteveranderingen voor een nóg leuker leven’ (2020), uitgegeven door Nieuw Amsterdam, onderzoekt Lianne Keemink hoe we gewoontes kunnen veranderen.

Wat is een gewoonte?
Keemink gebuikt voor gewoonte de volgende definitie:
Een gewoonte is een volledig of gedeeltelijk automatisch gedragspatroon dat ontstaan is door genoeg oefening (bewust of onbewust) en in stand gehouden wordt omdat het direct en/of indirect een positief effect heeft en/of een negatief effect voorkomt.
Een gewoonte is dat wat er gebeurt wanneer een patroon voldoende ingesleten is en je zodra je het signaal krijgt automatisch de routine inzet, waarna de beloning volgt.
Een signaal kan van alles zijn: een geluid, een handeling, een locatie, een tijdstip etc. Het signaal is de start van de routine die dan volgt.

Een gewoonte creëren
Zorg voor een duidelijk signaal, maak het aantrekkelijk en makkelijk om de routine uit te voeren, en zorg voor een bevredigend resultaat.
Stel je voor dat je jezelf wilt aanleren om een wandeling te maken in je pauze. Om dit te laten lukken heb je een duidelijk signaal nodig dat het tijd is om te wandelen. Dit kan bijvoorbeeld het alarm op je telefoon zijn. De aantrekkelijke routine kan een mooie route zijn, of het samen met een collega lopen. Het bevredigende resultaat kan zijn dat je nieuwe energie hebt, inspiratie opdoet en je werk weer fris kunt hervatten.

Hoe leer je een slechte gewoonte af?
Voor het afleren van slechte gewoontes kun je dezelfde methode toepassen: Probeer het signaal voor de slechte gewoonte te elimineren. Voorkom dat je een signaal krijgt waardoor automatisch de routine van start gaat. Maak de routine zo moeilijk en vervelend mogelijk. Zorg dat de beloning niet goed werkt waardoor het niet meer de moeite waard is.
Het afleren van een slechte gewoonte werkt het best wanneer je een slechte gewoonte vervangt door een neutrale of goede routine.
Stel je wilt minder door je social media scrollen. Maak het signaal onzichtbaar door je telefoon in een la weg te leggen of apps te verwijderen op je telefoon.
Zorg voor een andere routine: ga bijvoorbeeld een boek lezen als je je verveelt of doe ademhalingsoefeningen als je verlangen naar socialmedia opduikt.
Beloon het nieuwe gedrag.

Sleutelgewoontes
Sommige gewoontes zijn belangrijker dan andere. Als je in staat bent om een sleutelgewoonte te handhaven dan heeft dit effect op meerdere gebieden van je leven. Voorbeelden hiervan zijn voldoende bewegen en gezond eten.

 

Is er iets dat jij wilt veranderen?
Welke signalen, routines en beloningen horen hierbij?

 


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s