Geef richting aan jouw toekomst

Bij alles wat je vandaag doet geef je richting aan morgen, aan jouw toekomst.

Als je bewust richting wilt geven aan jouw toekomst, is het belangrijk na te gaan waar je aandacht aan schenkt, welke betekenis je hieraan geeft, en welke taal je hiervoor gebruikt.
Het vraagt om onderzoek naar hoe je je voedt en hoeveel je beweegt.
Tenslotte is het van belang na te gaan hoeveel je wilt investeren, hoe goed je kunt focussen en of het je lukt je voldoende te begrenzen.

Jij geeft richting aan jouw toekomst door bewust:

Je aandacht te richten op wat werkt en waar je meer van wilt
Waar je jouw aandacht op richt groeit. Wat behoeft jouw aandacht?
Stel jezelf regelmatig de vraag waar jouw aandacht naar uit gaat, en stuur bij als blijkt dat je zaken aandacht geeft die jouw aandacht niet verdienen.

Te kiezen voor betekenis die jouw levensverhaal versterkt
Jij bent de verteller van jouw levensverhaal. Niet de feiten bepalen jouw levensverhaal, maar de manier waarop je de feiten betekenis geeft.
Levensverhalen kunnen je kracht geven maar kunnen je ook ondermijnen.
Jij bent verantwoordelijk voor de verhalen die je jezelf vertelt.
Leer een inspirerend verhaal over jouw leven te vertellen.

Taal te gebuiken die mogelijkheden en kansen creëert en kracht geeft
Tijdens onderzoek naar gezondheid en voeding in Bangladesh ontdekte ik de kracht van taal. Ondanks het gebrek aan voedingsmiddelen werden voedzame planten die in de omgeving aanwezig waren niet gegeten. Het bleek hier te gaan om ‘onkruid’, en ‘onkruid’ eet je niet.
Taal is macht, schreef de Franse filosoof Michel Foucault in De woorden en de dingen (1966). Taal stuurt de handelingen van de mens zonder dat er een externe kracht achter zit. En taal heeft de kracht van de verbeelding. Wat je zegt bestaat.
Laat taal voor je werken door zorgvuldig de woorden te kiezen die jouw beoogde toekomst dienen.

Te kiezen voor wat je eet
Eet je veel groente, fruit, volkoren graanproducten, bonen, olie en noten? Drink je vooral kraanwater? Neem je wat minder vlees en niet te veel zuivel? En neem je niet teveel snoep, snacks of frisdrank? Dan eet je volgens het voedingscentrum in grote lijnen goed voor jezelf en ons milieu.

Te zorgen voor voldoende beweging
De Gezondheidsraad adviseert volwassenen wekelijks ten minste twee en een half uur matig intensief te bewegen. Ook worden spier- en botversterkende activiteiten aanbevolen. Dit alles verlaagt het risico op chronische ziekten als diabetes en, hart- en vaatziekten, en depressieve symptomen en, bij ouderen, botbreuken.

Te investeren in wat bij je past
Tijd is hetgeen wat jou geschonken is en waar jij verantwoordelijk voor bent.
De vragen die hierbij spelen zijn:
Waar investeer ik mijn tijd in?
Hoeveel tijd investeer ik?
De wijze waarop wij dit doen maakt het verschil.

Te focussen op wat voor jou van waarde is
De manier waarop jij focust geeft richting aan jouw leven.
De speelruimte die je in het leven hebt is niet het grip krijgen op wat er gebeurt,
maar grip krijgen op de focus die je kiest.

Op tijd te begrenzen zodat je kunt blijven doen wat voor jou waardevol is
Door je te begrenzen kun jij jouw vleugels uitslaan.
Door je te beperken kun jij jouw talent ontwikkelen.
De volgende vragen zijn hierbij van belang:
Waar ligt mijn grens?
Waar trek ik mijn grens?
Als je jouw grenzen kent en respecteert kun je ze, als je wilt, verleggen.

 

Wat helpt jou richting te geven aan jouw toekomst?

 


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s