Eerste hulp bij stress

Waarom werken we onszelf vaak over de kop?
Wat kun je doen om dit te voorkomen?

In zijn boek ‘Fokking druk; Het ultieme-antistress boek’ (2018), uitgegeven door Het Spectrum bv, biedt Thijs Launspach 10 manieren om je stress snel te verminderen.
Hij vertelt in zijn boek hoe je stress het hoofd kunt bieden en hoe je meer rust kunt creëren in je leven.

Hieronder vindt je de samenvatting van zijn tips:

Zorg goed voor jezelf
Slaap je regelmatig en voldoende? Eet je gezond? Beweeg je genoeg? Zorg je voor voldoende ontspanning, genoeg tijd om je hoofd ‘uit’ te zetten? Als je antwoord op deze vragen ‘nee’ is, pas je levensstijl dan aan.
Zorg goed voor je lichaam, juist op momenten dat je daar eigenlijk geen tijd voor hebt.

Haal adem
Door bewust te ademen kun je je stressniveau binnen enkele minuten laten zakken. Diep ademen zorgt voor een lagere hartslag en een lagere bloeddruk.
Het zorgt voor meer rust.
Je kunt met je ademhaling je stressreactie vertragen of tegengaan.
Het helpt al om een paar minuten rustig door je neus in te ademen, en door je mond uit te ademen.

Zet de notificaties van je apparaten uit
Alle appatuur die we de hele dag door gebruiken is een van de grootste veroorzakers van stress.
Onze telefoons, laptops en tablets overladen ons met informatie.
Wanneer je een notificatie hebt gezien, zit het in je hoofd tot je er iets mee doet.
Het uitzetten van notificaties zorgt voor minder onderbrekingen, minder switchen en daardoor voor minder stress.

Kijk niet meer dan drie keer per dag naar je mail
Je kunt voor beduidend minder stress en drukte zorgen door simpelweg minder vaak je mail te checken: bijvoorbeeld alleen ‘s ochtends vroeg, na de lunch en aan het eind van de dag.

 
Herken je waarschuwingssignalen en handel ernaar
Iedereen krijgt andere signalen bij stress. De ene persoon krijgt hoofdpijn, de ander krijgt pijn in de schouders en de nek. Een ander slaapt slecht of heeft een gejaagd gevoel.
Het is belangrijk je eigen waarschuwingssignalen te leren kennen om in te kunnen grijpen als dit nodig is.
Wat doet stress met jou?

Houd je hoofd zo leeg mogelijk
Welke verschillende onderwerpen vechten nu tegelijkertijd in jouw hoofd om aandacht? Als dit er teveel worden, kan dat zorgen voor een constante ruis.
Je raakt dan gemakkelijk het overzicht kwijt.
Door alle regelzaken op te schrijven zorg je ervoor dat je er niet meer aan hoeft te denken. Hoe leger je hoofd, hoe meer ruimte voor écht belangrijke zaken.

Maak een goede planning
Een goede planning zorgt voor overzicht. Het helpt je te concentreren op waar je op dit moment mee bezig bent. Door je prioriteiten op een rijtje te hebben en in te plannen hoef je je geen zorgen te maken of de belangrijke dingen inderdaad gebeuren.

‘Goed genoeg’ is goed genoeg
In periodes van stress is het nodig taken snel af te handelen. Als je wat perfectionistisch bent aangelegd, levert dat een probleem op: je kunt niet alles perfect doen én supersnel zijn tegelijk.
Experimenteer met het omlaag brengen van je eisen.
‘Goed genoeg’ is echt goed genoeg.

Train je aandacht
In drukke tijden is het belangrijk je goed te kunnen concentreren op wat op dit moment belangrijk is. Mindfulnessoefeningen kunnen helpen bij het trainen van je aandacht. Je kunt bijvoorbeeld je aandacht trainen door tien minuten naar buiten te kijken. Wanneer je merkt dat je wordt meegevoerd in een gedachtenstroom, breng je je aandacht weer terug bij wat je ziet. Je zult merken dat, door te oefenen, het steeds eenvoudiger wordt je aandacht vast te houden.

Doe regelmatig iets NIET
Als je niet uitkijkt, vult je week zich ongezien met allerlei afspraken. Experimenteer met de kunst van het ‘nee’-zeggen en waar nodig afzeggen.
Je hoeft niet al je afspraken aan te houden simpelweg omdat ze ze hebt gemaakt.
 

Wat helpt jou om op tijd je stress te verminderen?

 


..
.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s