Ruimte maken voor waardevol werk

Wordt je voortdurend afgeleid door de rommel op je werkplek? Voel je je uitgeput door zinloze vergaderingen, ongeorganiseerde papieren, eindeloze e-mails en onnodige taken?

In hun boek ‘ Joy at Work; organizing your professional life’ (2020), uitgegeven door Bluebird, helpen Marie Kondo en Scott Sonenshein je de uitdagingen van rommel op de werkplek te overwinnen en te genieten van productiviteit, het succes en het geluk dat gepaard gaat met een opgeruimd bureau en een opgeruimde geest.
Kondo en Sonenshein bieden verhalen, onderzoeken en strategieën om je te helpen rommel te elimineren en ruimte te maken voor werk dat echt belangrijk is.

Om jouw werkplek en werk beter te kunnen organiseren, is het goed eerst stil te staan bij hoe jouw ideale werkomgeving eruit ziet. Daarna kun je je richten op wat je wilt behouden.

Jouw ideale werkomgeving
Wat wil je leren? Hoeveel vrijheid heb je nodig? Welke doelen wil je behalen? En met wie wil je werken?

Wat wil je behouden?
Het uiteindelijke doel van opruimen is om met meer plezier te kunnen werken.
Als je gaat opruimen is het de kunst die dingen te behouden die je persoonlijk plezier geven zoals een fijne pen of notitieblok, een foto van iemand die je dierbaar is.
Daarnaast zijn er dingen die jouw werk gemakkelijker maken. Een boekenkast met naslagwerken, een goede computer en een printer. Ze verhogen niet direct jouw werkplezier maar helpen je te ontspannen en helpen je jouw focus op je werk te kunnen houden.
Tenslotte zijn er dingen die bijdragen aan toekomstig werkplezier. Ze dragen bij aan projecten die je wilt afronden of doelen die je wilt behalen.
Ga bij alles op jouw werkplek na of het nu of in de toekomst bijdraagt aan jouw werkplezier.

Maak tijd vrij, en ruim per categorie op
Voor het opruimen is het nodig zo nu en dan alles opnieuw te onderzoeken.
Daarnaast vraagt het om dagelijks onderhoud. Leg de gebruikte spullen terug waar ze horen, neem afscheid van spullen die niet meer passen en geef nieuwe spullen een vaste plek.
Ruim categorie voor categorie op. Start met het verzamelen van alles in één categorie en kies dan wat je wilt behouden. Ga dan verder met de volgende categorie.

Hieronder vind je enkele van Kondo’s tips voor het opruimen van jouw boeken, papieren en kantoorartikelen:

Boeken
Verzamel al je boeken op één plek. Neem één voor één jouw boeken door. Vragen die je kunnen helpen bij het maken van een keus om het boek wel of niet te behouden zijn: Hoe vaak heb je het gelezen? Wil je het nog een keer lezen? Als je het nog niet gelezen hebt, zou je het opnieuw kopen? Welke rol speelt het boek in je leven? Inspireert het je en geeft het je energie?
Het opruimen van je boeken helpt je jouw eigen waarden te (her)ontdekken en focus te (her)vinden.

Papieren
Hoe meer papieren we bewaren hoe ingewikkelder het wordt om de juiste papieren terug te vinden.
Je kunt bij het opruimen van papieren drie categoriën aanhouden: papieren waar nog iets mee moet. Papieren die je graag wilt bewaren en papieren die je moet bewaren.
Vragen die je helpen bij het opruimen van papieren zijn: Wanneer heb je dit nodig? Hoe lang heb je het al? Hoe vaak gebruik je het? Kun je dit ook op internet vinden? Zou je het missen als het er niet meer was?

Kantoorartikelen
Verzamel al je kantoorartikelen en kies uit wat het nog doet,
en wat je écht nodig hebt.

 

Door stil te staan bij hoe jouw ideale werkomgeving eruit ziet, en door rommel te elimineren, maak je ruimte voor waardevol werk.

 

Hoe kun jij meer ruimte maken voor werk dat echt belangrijk voor je is? 

 


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s