Vinden, binden, boeien en doen bloeien van talent

Wat is talentmanagement, en hoe doe je dat?

In haar boek ‘Talent is goed, ambitie is beter’ (2019), uitgegeven door Sandra Britsemmer, ontrafelt Lidewey van der Sluis het proces van vinden & binden, boeien en doen bloeien van talenten in organisaties.

Van der Sluis beschrijft het volgende over talentontwikkeling, de uitgangspunten van talentmanagement en het aan de slag gaan met talentmanagement:

Talentontwikkeling
Loopbaansucces en talentontwikkeling zijn voor een deel te verklaren uit individuele kenmerken zoals persoonseigenschappen, kennis, ervaring, vaardigheden, en competenties. Verder spelen omgevingsfactoren zoals ontwikkelmogelijkheden in de leef- en werkomgeving, kansen en keuzes een belangrijke rol.

Talentmanagement
Talentmanagement begint bij de vraag wat het doel is van de organisatie. Vervolgens gaat het om het managen van de hoeveelheid en de kwaliteit van de medewerkers.
De uitdaging van talentmanagement is om de individuele prestaties en talentontwikkeling optimaal af te stemmen op de gewenste organisatieprestaties en organisatieontwikkeling.
Talentmanagement is het investeren in de arbeidsrelatie door het gesprek te voeren over de wederzijdse wensen en verwachtingen.

Aan de slag met talentmanagement

Talent benoemen en aantrekken
De eerste stap van talentmanagement komt neer op het zoeken van medewerkers die zo goed mogelijk passen bij het karakter, de cultuur van (een deel van) de organisatie. Dat vereist introspectie en zelfkennis van de organisatie. Het loont om dat zelfonderzoek te doen, want daardoor kan een organisatie gericht in een specifieke vijver vissen: een vijver van mensen die passen bij de organisatie.

Talent inzetten en begeleiden
De tweede stap gaat over het in- en aanzetten van mensen. Het gaat hier over het aanspreken van medewerkers op onderdelen van het werk waaraan zij vanuit zichzelf, van binnenuit, waarde hechten.
Verder gaat het over het nemen van verantwoordelijkheid voor de werkomgeving als voedingsbodem voor het leren en samenwerken van medewerkers zodat de aanwezige arbeidskracht vanuit kennis, kunde en karakter optimaal wordt ingezet en gestimuleerd.
‘Optimaal’ gaat over een resultaat waarbij gewenste doelen van het individu en de organisatie elkaar overlappen en de koers van de ontwikkeling van het individu en de organisatieontwikkeling in de pas lopen.

Talent ontwikkelen en verbinden
Bij talentontwikkeling gaat het om zowel generiek – als om specifiek leren.
Generiek leren heeft te maken met ontwikkeling in de breedte. Specifiek leren gaat over verdieping van kennis, vaardigheden of gedrag.
Als na overleg met betrokkene wordt ingezet op generiek leren, dan betekent dat een ontwikkelpad waarop in de breedte kennis en ervaring wordt opgedaan. Zo’n breed profiel levert een brede inzetbaarheid op als generalist.
Een andere route is inzetten op specifiek leren. Dan wordt de keuze gemaakt om meer kennis en ervaring op te doen in een bepaald vak of specifiek kennisgebied. Iemand ontwikkelt zich dan in de diepte met specifieke inzetbaarheid tot gevolg.
Dit biedt perspectief op werk als specialist.
Er zijn vele manieren waarop het menselijk potentieel generiek dan wel specifiek kan worden onderhouden en ontwikkeld. Het begint steeds met een goed inzicht in de kwaliteiten van de mensen in de organisatie.

Van der Sluis geeft aan dat talentontwikkeling zou moeten bestaan uit de volgende facetten:

Het ontwikkelen van gedrag vanuit eigenheid.
Leervragen: Wie ben ik en waarom doe ik dit?
Het verbeteren van prestaties via effectiviteit, creativiteit en innovaties.
Leervragen: Waar kan ik meer bijdragen en wat kan ik beter doen?
Het vergroten van persoonlijk welzijn.
Leervragen: Waar, wanneer en hoe wil ik werken?
Het verbeteren van de effectiviteit van de organisatie.
Leervragen: welke collega’s kan en wil ik helpen?

Er zijn meerdere vlakken waarop ontwikkeling plaats kan vinden:

Vaardigheden en het gedragsrepertoire verbeteren en vergroten
Prestaties en resultaten verbeteren
Persoonlijke en professionele ontwikkeling

Begeleiding kan vervolgens op verschillende manieren en in verschillende combinaties plaats vinden:

Vanuit een rationele benadering waarbij je op een rationele, logische manier op gedrag en processen stuurt.
Vanuit een emotionele benadering, waarbij er wordt ingezoomd op gevoel en het innerlijk.
Vanuit een activiteitenbenadering, waarbij observaties, gebeurtenissen en gedragspatronen het coachmateriaal vormen.
Vanuit een bewustzijnsbenadering, waarbij rollenspellen, assessmentopstellingen en andere vormen van experimenten worden ingezet als middelen om gedrag uit te vergroten.
Vanuit een contextuele benadering, waarbij de werkomgeving van een medewerker wordt ingezet voor persoonlijke groei en professionele ontwikkeling.

Talent biedt nog geen garantie voor succes.
Het hebben van talent is mooi meegenomen. Echter, zelfkennis, zelfvertrouwen, zelfbewustzijn en omgevingsbewustzijn, zijn de grotere aandrijvers van behaalde successen, op de voet gevolgd door karaktertrekken als doorzettingsvermogen en aanpassingsvermogen.

.

Hoe laat jij je vinden? Wat bindt en boeit jou?
En wat is er nodig om jou te laten bloeien?

.


..
.

Een gedachte over “Vinden, binden, boeien en doen bloeien van talent

  1. Ik denk dat iemand met minder talent maar met enorm veel wilskracht uiteindelijk verder komt dan iemand met talent die wel erg tevreden is met dat talent. De vraag die je kan stellen is ‘wat is talent’ is de beoordeling van wat ‘talent’ is niet altijd enorm subjectief. Kijk naar de cijfers in het voetbal. BVO’s struinen stad en land af, het geboortekwartaaleffect in het voetbal is enorm. Hier is na ‘Dudink’ echt niets mee gedaan. Het is de korte termijn focus die bepaald. Ik heb begin jaren 80 een interview gehad met een onderzoeker uit Canada. In de NHL hebben ze voor het eerst dat fenomeen ondekt. Ik was bij de presentatie van het onderzoek van Dudink bij Ajax. Ook in het onderwijs bleek dit fenomeen voor te komen, gezien de aantallen leerlingen geboren in de laatsted drie maanden voor de peildatum die op het Speciaal Onderwijs zaten. Ik mocht hier destijds een artikel over schrijven in de Volley Techno. Er is in die tijd, in het voetbal, weinig veranderd:
    https://bertbrinkman.blog/2018/02/09/doornroosje/

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s