Chōwa: Leven in balans

Chōwa is een manier van leven in balans met jezelf, anderen en de wereld om je heen.

Akemi Tanaka beschrijft in haar boek ‘Chōwa; Japanse wijsheid voor een leven in balans’ (2019) , uitgegeven door Uitgeverij Ten Have, wat we van Japan kunnen leren om meer in harmonie te leven.

Chōwa draait om het ontwikkelen van de bereidheid, flexibiliteit en het uithoudingsvermogen die ons helpen balans te vinden.
Het is op een openhartige manier aangaan van de verbinding met anderen, en het beter leren hanteren van emoties.
Het vinden van balans in onze geest, ons lichaam en onze ziel, door middel van kleine veranderingen in wat en hoe we eten, en hoe we omgaan met de natuur.
Het onder ogen zien van dood en rampspoed, ons voorbereiden op het ergste omdat we niet weten wat er gaat komen, en tenslotte na vallen weer opstaan.

Je eigen balans vinden
Accepteer de wereld zoals deze is. Vind een manier om jezelf te verzoenen met de eb en vloed van de tijd. Accepteer dat er onverwachte dingen op je pad komen.
Leer bewust stil te staan bij de eisen die we aan elkaar stellen.
We kunnen veel meer aan onze relaties bijdragen als we minder gehecht raken aan de rol die we onszelf hebben toegewezen. Concentreer je op wat je wél kunt doen.
Uit je liefde en dankbaarheid wat vaker aan je geliefden.
Zoek bondgenoten met wie je kunt praten over de problemen die je onvermijdelijk op je pad zult vinden.
Leer pauzes is te lassen. Doe een stapje terug als het je te veel wordt.
Sleep niet zo veel mee door de wereld, leer spullen met anderen te delen.
Doe waar je van houdt, en houd van wat je doet.
Maak hier elke dag de tijd voor en blijf dit doen.
Als we ons op ons gemak voelen bij onszelf, kunnen we ons in gezelschap van anderen beter ontspannen.

In harmonie leven met anderen
Als we de sfeer in een ruimte goed aanvoelen en ons concentreren op het ‘hier en nu’ van een gesprek, leren we om onze passerende gedachten rustiger te observeren. Op den duur kunnen we, omdat we ontspannen en ontvankelijk zijn, ook beter anderen op hun gemak stellen.
We kunnen onze emoties met meer gezond verstand benaderen. Als je je overweldigd voelt door een emotie, zeg dan eens rustig tegen jezelf: ‘Zo voelt woede dus.’ Of: ‘Zo voelt frustratie dus.’ Oefen erin je gevoelens te herkennen en een naam te geven, vooral als je aanvoelt dat je weleens iets zou kunnen zeggen, of zou kunnen doen waar je spijt van krijgt.
Als je op een rustige, objectieve manier naar je gevoelens kijkt, zul je zien dat je emoties minder vat op je krijgen.
Als je eenmaal hebt geleerd wat afstand te nemen tot je gedachten, kun je je beter concentreren op de gevoelens van anderen.
Praat je mond niet voorbij en kwets de ander niet als je je persoonlijke voorkeur uitdrukt.
Houd meer opties open en verwelkom het gevoel dat ontstaat als we onszelf bevrijden van vaststaande ideeën over dingen die we ‘leuk vinden’ of ‘niet leuk vinden’.
Ga na hoe je het leven van alle dag meer kunt waarderen, hoe je je werk op een integere manier kunt doen, en hoe je anderen kunt helpen.

Balans vinden in de wereld
Onze balans in de wereld vinden heeft veel te maken met openstaan voor de waardering van heel eenvoudige waarheden: dat we allemaal een onderdeel zijn van de natuur, dat lijden een onderdeel is van het leven en dat ook de kleinste dingen prachtig zijn en een grote waarde hebben.

.

Wat helpt jou balans te vinden?

.


..
.



Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s