De kunst van het complimenteren

Het is fijn als iemand je laat weten dat je er goed uitziet, dat je een bijzondere prestatie geleverd hebt of dat je veel voor hem of haar betekent. Zeker als we positieve geluiden horen van de mensen met wie we ons leven delen en van de personen met wie we dag in dag uit samenwerken.

In ‘Het groot complimenten boek’ (2017), uitgegeven door Uitgeverij Haystack, laten Frank van Marwijk en Hans Poortvliet zien hoe je thuis en op je werk mensen kunt waarderen met originele, oprechte complimenten.

Mensen zijn sociale wezens: we kunnen niet zonder elkaar. Als we ervaren dat onze aanwezigheid op prijs wordt gesteld en dat onze ideeën en bezigheden gewaardeerd worden, helpt dat ons een goede basis te ontwikkelen voor persoonlijke groei en het aangaan van contacten met anderen. Gebrek aan erkenning is een van de belangrijkste reden van ziekteverzuim en het meest aangevoerde argument om de organisatie te verlaten.

Erkenning bestaat uit vier belangrijke onderdelen: gezien worden, erbij horen, onderscheidend zijn en gewaardeerd worden. Een compliment maken is erkenning geven.


Wat doet een compliment?

Als je een compliment maakt, geef je de ander persoonlijke aandacht om wie hij of zij is en wat hij of zij kan. Complimenten kunnen de twijfel over iemands mogelijkheden wegnemen. Je laat blijken dat je de ander vertrouwd. Dat vergroot het zelfvertrouwen van de ander en geeft een positief zelfbeeld. Een compliment zorgt voor verbondenheid, erkenning en motivatie.

Van Marwijk en Poortvliet geven de volgende tips voor een goed compliment:


Hoe geef je een goed compliment?

Laat je waardering ook zien: Als je een compliment geeft, is het belangrijk dat je ook laat zien dat je het meent. Als je trots bent geef je compliment dan ook met een blij gezicht en een enthousiaste stem.

Neem de tijd: Hoe meer tijd je aan een compliment besteed, hoe waardevoller het compliment is. Vraag belangstellend hoe hij of zij, zijn of haar resultaten heeft behaald.

Zorg voor een vervolg: Laat waardering niet alleen horen, maar ook blijken. Als je bijvoorbeeld zegt dat je veel vertrouwen in de ander hebt. Vertrouw de ander dan ook meer verantwoordelijke taken toe. Zo blijkt uit je gedrag dat je meent wat je zegt.

Herhaal complimenten: Als je verschillende keren je trots en enthousiasme laat blijken, dan heeft dat meer impact.

Complimenteer gericht: Gericht complimenteren houdt in dat je je erin verdiept aan wie, wanneer en waarom je precies een compliment geeft.

Geef ook impliciete complimenten: Door geregeld tijd vrij te maken voor een praatje laat je blijken dat je de ander ziet en waardeert.

Toon persoonlijke belangstelling: Prijs de ander persoonlijk om zijn verrichtingen en volsta niet met ‘Fantastisch’ of ‘Goed gedaan’.

Kom er eens op terug: Als je later terug komt op een compliment zal de ander het als een écht compliment ervaren en niet slechts als een uiting van beleefdheid.

Stem je compliment af op de ander: Als jouw compliment aansluit bij wat op prijs gesteld wordt door de ander en past bij de ander, zal het beter worden ontvangen.

Zorg dat je complimenten doordringen: Steek tijd en energie in jouw complimenten zodat ze écht aankomen.

Gebruik positieve bewoordingen: Let erop dat je het positieve benadrukt. Als je kind voor het eerst op het potje plast, zeg dan niet: ‘Wat goed dat je niet in je broek geplast hebt’, maar: ‘Wat goed dat je op het potje geplast hebt!’


Hoe neem je een compliment in ontvangst?

Het in ontvangst nemen van een compliment gaat de meeste van ons niet gemakkelijk af. Complimenten maken ons vaak onzeker, of we twijfelen aan de oprechtheid. We vinden dat onze prestatie niet de moeite waard is of menen dat anderen het compliment meer verdienen dan wijzelf.

Een goede manier om op een compliment te reageren is er vriendelijk voor te bedanken, zonder te analyseren of het compliment wel eerlijk, verdiend of betrouwbaar is.

Geniet ervan.

.

Wie ga jij vandaag een compliment geven?

.


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s