Bijdragen aan verandering

Hoe verspreidt nieuw gedrag zich? Wat werkt bij verandering en hoe kun je gewenst gedrag stimuleren?

In zijn boek ‘Verandering; Hoe je ideeën, overtuigingen en gedrag beïnvloedt’ (2021), uitgegeven door Uitgeverij Business Contact, laat Damon Centola zien hoe verandering werkt. Hij deelt zeven manieren voor succesvolle cultuurverandering.

Zeven strategieën voor verandering

Zorg voor sociale bekrachtiging van meerdere kanten
Eenvoudige ideeën en nieuwtjes verspreiden zich als een virus, via zwakke verbindingen in sociale netwerken. Complexe ideeën die persoonlijke verandering vereisen verspreiden zich op een andere manier en langs andere kanalen. Alle veranderingen met een reëel risico, die iemand veel geld, stress en zelfs zijn reputatie kan kosten, vergen meer dan één contact met iemand die al overtuigd is.
Mensen hebben bekrachtiging van meerdere kanten nodig voordat ze overtuigd zijn en een idee verder gaan verspreiden. Hoe meer weerstand er tegen een nieuw idee of gedrag is, hoe meer sociale bekrachtiging er nodig is om mensen mee te krijgen.

Bescherm veranderaars.
Naast sociale bekrachtiging is het belangrijk om veranderaars en degenen die willen veranderen te beschermen tegen kritiek. Vernieuwing die op heftig verzet en onwrikbare normen stuiten, verspreiden zich beter als ze het niet afleggen tegen sterke tegeninvloeden.

Activeer mensen aan de randen van je netwerk
Zet je middelen in waar ze het meeste effect teweeg brengen. Een influencer met een wijdvertakt netwerk kan een sta-in-de-weg zijn voor sociale verandering. In een groot netwerk zijn immers veel tegeninvloeden te vinden. Voor sociale verandering kun je je dus het beste richten op de mensen in de randgebieden van een netwerk. Omdat de mensen in de randgebieden van netwerken minder contacten hebben, worden ze minder snel van de wijs gebracht door tegeninvloeden.

Bouw brede bruggen
Een smalle brug in een netwerk bestaat meestal uit één enkel contact tussen groepen. Smalle bruggen vergroten je bereik, maar voor complexe veranderingen zijn ze niet erg effectief. Hier zijn brede bruggen van meerdere contacten tussen verschillende subgroepen nodig. Het kan hier gaan als contacten tussen afdelingen, gemeenten, of kiezers van verschillende politieke partijen.

Creëer relevantie
Als mensen bewijs nodig hebben dat een bepaalde vernieuwing nuttig voor ze is, dan moeten ze zich kunnen identificeren met de mensen die de vernieuwing al omarmd hebben.
Als verandering emotie vereist of gevoelens van loyaliteit en solidariteit dan laten mensen zich het liefst overtuigen door gelijksoortige contactbronnen.
Als gedragsverandering is gebaseerd op de overtuiging dat de gedragsverandering breed wordt geaccepteerd, dan is het juist belangrijk dat er diversiteit is in de contactbronnen die de verandering bekrachtigen.

Verbind veranderaars
Bedenk wie tot je doelgroep behoren en wie niet. Als je de grenzen van je gemeenschap in beeld hebt, ga je vervolgens op zoek naar de verbinders in het netwerk. Denk daarbij bijvoorbeeld aan tussenpersonen die zorgen voor interactie tussen de technische-, ontwerp- en verkoopafdelingen.
Zoek de verbinders in het netwerk die willen veranderen en verbind ze vervolgens met elkaar zodat ze elkaar kunnen versterken.

Bied ruimte aan diversiteit en het ontdekken van nieuwe informatie
Als je echte vernieuwing teweeg wilt brengen, moet je zorgen dat de verandering niet wordt gehinderd door tegenkrachten die de status quo willen handhaven. Een cultuur waarin ruimte is voor diversiteit en waarin het ontdekken van nieuwe informatie wordt bekrachtigd, bevordert complexe verandering.

.

Hoe kun jij bijdragen aan verandering?

.


..
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s