Motiverende gespreksvoering: spreken over verandering

Heb jij de neiging te willen herstellen, wil je schade voorkomen en ken je de drang om anderen van richting te willen laten veranderen? Is dit voor jou een automatisme, bijna een reflex?

Het probleem is dat deze neiging vaak het tegengestelde effect heeft. Als je probeert mensen op andere gedachten te brengen is de kans groot dat ze zich verder ingraven in hun eigen kijk op de wereld.

Als je bijvoorbeeld zegt: ‘Volgens mij drink je teveel.’ Dan is de natuurlijke reactie van de ander om dit te ontkennen: ‘Zo erg is het niet; met mij gaat het prima.’ Het is dan verleidelijk om de druk op te voeren door te zeggen dat de ander echt moet veranderen. De kans is dan groot dat je het contact met de ander verliest.
Niet jouw redenen om te veranderen, maar die van de ander brengen gedragsverandering op gang.

In hun boek ‘Motiverende gespreksvoering in de gezondheidszorg: Werken aan gedragsverandering als je maar 7 minuten hebt’ (2009), uitgegeven door Ekklesia, delen Stephen Rollnick, William R. Miller en Christopher C. Butler hun kennis over veranderen.

Vier uitgangspunten

Motiverende gespreksvoering kent de volgende vier uitgangspunten: Onderdruk de reparatiereflex, begrijp en onderzoek de beweegredenen van de ander, luister empathisch en bekrachtig de ander positief, versterk daarbij hoop en optimisme.

Onderdruk de reparatiereflex
Om de ander echt te kunnen helpen is het het belangrijk dat te onderdrukken wat de beste handelwijze lijkt: de reparatiereflex. Als je pleit voor verandering van de ander en de ander verzet zich en pleit ertegen, dan speel je de verkeerde rol. Het is aan de ander om de argumenten voor verandering te vinden en te noemen. In motiverende gespreksvoering worden deze argumenten aan de ander ontlokt.

Begrijp de motivatie van de ander
Wees geïnteresseerd in de zorgen, waarden en beweegredenen van de ander. In motiverende gespreksvoering onderzoek je wat er bij de ander aan opvattingen leeft over hun huidige situatie en aan de eigen beweegredenen voor verandering. Vraag waarom de ander zou willen veranderen en hoe deze dat aan zou kunnen pakken.

Luister naar de ander
Besteed minstens even veel tijd aan luisteren als aan informatie bieden. Als het op gedragsverandering aankomt zitten de antwoorden bij de ander verborgen, om ze te vinden is het nodig écht te luisteren.
Laat zien dat je echt wil weten wat de ander bedoelt.

Bekrachtig de ander positief
Maak de ander adviseur op het gebied van hun eigen leven. Jij weet dat regelmatige lichaamsbeweging belangrijk is, maar de ander weet het best hoe deze lichaamsbeweging onderdeel van zijn of haar dagelijks leven kan maken. Het belangrijkste wat je kunt doen is hoop versterken, waardoor de ander het steeds meer voor mogelijk gaat houden dat er daadwerkelijk iets verandert.

Motiverende gespreksvoering vraagt om het schakelen tussen verschillende stijlen: richting geven, gidsen en volgen. Daarnaast gaat het om de juiste mix van vragen stellen, luisteren en informatie bieden.

.

Hoe spreek jij over verandering? Probeer je de ander te overtuigen, of help je de ander bij het ontdekken van zijn of haar eigen overtuiging?

.


..
.
.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s